Decoupage

Decoupage har länge varit en favoritsysselsättning eller mani, om omgivningen får säga sitt. Syrran trackar mej när tillfälle ges och påstår att jag inleder ordet ser­vetter med ett lystet slurpande ljud, närhelst ordet ska lämna min tunga… men visst, hon kan ha rätt! Vurmen för den här hantverkstekniken vet snart inga grän­ser! Mina barn, idag vuxna, har dock vant sig vid min decou­pagepas­sion och dot­tern är bra att ha med på servettjakt i affärer. Hon har näm­ligen öga för färg och form inom detta område.Nå­v­­äl, så här tjusigt kan ett gulnat kläd­skåp i furu bli, om man åtminstone bemödar sig att slipa tillräckligt så att färgen får fäste, vitmålar och limmar servetter på dess dör­rar.Tyvärr har jag inga före&efter-bilder att visa, men självaste ”make­-overn” har nu ett par (tre?) år på nacken och står sig än idag.  Behöver jag tillägga att dörrknop­parna av glas är loppis­köpta?

Tråkigt nog gör ljuset i hallen inte foton på möbeln riktigt rätt­visa. Själva servetten, som en gång inhandlades på Plantagen, ser annars ut så här i ett bättre ljus:

Och här  på hobbyman.se, finner du en pedagogisk redogörelse av vad de­cou­page går ut på.

Beskrivning: När jag ”pimpade” klädskåpet an­vän­de jag mig dock av vanligt färdig­blandat tapetklister från Rusta och vatten­baserad halvmatt lack, i stäl­let för de speci­fikt utformade decoupage­produkter som presenteras i hobbyman.se:s beskrivning. Det blir ohyggligt mycket billigare på det viset, särskilt vid större projekt. Varning dock!Jag vet inte om det här systemet står sig bättre eller sämre mot tidens tand och eventuella färgförändringar vid exponering av t ex solljus.Jag kan också tillägga att jag inte klistrade fast hela servettark. Istället rev jag försiktigt ut de olika figurerna och limmade fast dem efter eget huvud. Jag fick för mig att det skulle bli för tydliga skarvar annars.Tips! Tänk på att servetter med ljusa toner, också be­höver en ljus, enhetlig bakgrund att klistras fast på, ja, i alla fall om man är ute efter att försöka bevara servet­tens ursprungliga utseende. Av den anledningen mål­ades klädskåpets dörrar vita med vanlig snickerifärg innan servet­ter­na klistrades på.
This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

3 Responses to Decoupage

  1. Anna says:

    Hej! Fint skåp! Jag funderar på att göra decoupage med tidningspapper på ett bord… är det något du har testat? Blir det för tjockt? “Lackar man över” med något efteråt?

    • lopplisa says:

      Hej Anna, Jag har testat tidningspapper, tänk inredningsmagasinspapper, men aldrig på större föremål. Det papperet är lite svårare att hantera än servetter. På en bordsskiva skulle tidningspapper kunna fungera ändå, kan jag tänka mig. En idé vore ändå att först prova på ngt mindre föremål för att få fram känslan av materialet.

      Min upplevelse är att decoupagelack/limmet är lite mer följsamt och flytande än t ex utspätt papperslim eller tapetklister, men dyrare och inte helt nödvändigt. Till alla större saker har jag använt färdigblandat tapetklister (jag tål inte den typ man blandar själv, kanske har det att göra med att jag är latexallergiker). Det färdigblandade har jag köpt på Rusta.

      Dessa köksstolar: https://lopplisa.wordpress.com/2011/01/13/mera-decoupage/ belades med en finish av vattenburen lack för “slitstarkhetens” skull. Skulle nog göra detsamma om det hade gällt en bordsyta. Jo, och stolarna håller än!!!

      365 slöjd hade ett inlägg nyligen: http://www.365slojd.se/?p=14896 Kolla in det också!

      Hör av dig igen om något är oklart!! Lycka till!

  2. Mimi says:

    Hej! Vill bara tipsa om att om man inte målar underlaget innan kan det bli spännande tonskiftningar. Men man vet aldrig innan hur det kommer att se ut. Har “klätt” ett grönlacerat litet skåp med servetter i gröna toner och det blev jätteläckert. =)

Leave a Reply

