A5 mapp

Mappar tycks bara finnas i A4-format. Ibland skulle man ju vilja frakta papper i mappar av mindre format, åtminstone jag. Viker man ett A4-ark dubbelt tar det ju bara hälften så stor plats. Därför har jag gjort en mindre mapp i A5-format av en bordstablett och lite resårsnodd, samt dekorerat det hela med några pärlor.

Detta behövs: bordstablett i plast, resårsnodd, håltång, sax, ett A4-ark, ev pärlor.

Så här jag gjort:


1. Vik bordstabletten på mitten (A1). Ta stöd av ett A4-ark. Klipp sedan längs streckade linjer (A2 +A3). Vik längs linjerna B, C och D. OBS! Lämna ca 0,4 mm:s mellanrum mellan pappret och vikningen, så att mappen inte blir för tajt.

2. Klipp två jack till så att du har fyra jack, ner till blå prickar. Snedklipp även kanterna intill jacken diagonalt.

3. Klipp först längs röda streck och vik in alla flikar över pappret. Vik över den andra delen (delen där saxen ligger på bilden) och klipp så att bägge delarna blir lika stora (ungefär där orangea linjer finns ritade).

4. Lägg eventuellt i press.

5. Gör två hål i “bottenskiktet” med håltång. Trä genom resårsnodd. Stäng hela mappen och dra snodden över stängd mapp, gör en knut. (se bild nedan). Trä ev på pärlor.

Edit 2015-08-28: Fler A5-mappar, men av LP-skivomslag hittar du här och här

This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

2 Responses to A5 mapp

  1. Ellz says:

    Letade via google efter A5:mappar eftersom jag inte vill släpa med en A4mapp när jag bara ska ha små papper och ramlade in här. Så otroligt smart! Det första jag ska göra i eftermiddag är att köpa en snygg bordstablett och när jag kommer hem ska jag allt sätta igång. Jättesmart!:D

  2. Miri says:

    Snajsigt! Undras om inte jag har några avlagda bordstabletter av sånt där plastmaterial …

Leave a Reply

