Fler glasburkar med inutidecoupage

Etiketterna var svårast att limma dit, eftersom skrivarpapir är tjockare än servetter.  Jag strök först på rikligt med decupagelack på textsidan. Förmodligen fungerar det bara med laserutskrift (antar att bläck blöder).  Sedan decoupagelackade jag rikligt på insidan av glaset där etiketten skulle hamna. Om det kommer en del lack utanför själva etikettområdet, gör det ingenting. Det täcks sedan av servetter. Jag fick också stryka med ett finger längs med baksidan av etiketten, för att släppa ut luft och lim/lack – när själva etiketten limmades fast inuti glasburken. Helt perfekt lyckades inte jag att få till det hela, men de smärre skavanker som blivit, stör knappast.

Därefter limmade jag fläckvis med servettbitar och lät det hela torka ordentligt mellan varven. Det funkade att påskynda torkningen  på svag värme i ugnen. Slutligen målade jag insidan av varje burk med vit akrylfärg. Här finner du ett tidigare projekt i samma anda.

This entry was posted in Decoupage, Glasburkar. Bookmark the permalink.

One Response to Fler glasburkar med inutidecoupage

  1. klockarbarn says:

    Den här posten har jag missat. Vilket fin idé och vad snyggt det blev.

Leave a Reply

