Glasburksljuslykta – en till

Här har jag inspirerats av fiskekulor av glas.

Virkbeskrivningen passar till glasburkar med en diameter på ca 6,5 cm. Glasburken jag använde är för övrigt 16,5 cm hög. Utöver burk, behövs dessutom bomullsgarn, virknål (strl 2,5-3), metalltråd, tänger, dekorsten och värmeljus.

Virkbeskrivning

(bilden visar fram till och med 1:a luftmaskbågen på ett 7:e varv)

Virka 8 lm, slut till en ring.

Varv 1: Virka 12 fm runt ringen – avsluta med sm i 1:a fm.

Varv 2: Virka 7 lm, 1 fm i 4:e fm från föregående varv – upprepa 2 ggr till. Du ska nu ha tre lm-bågar jämt fördelade över hela föregående varv.

Varv 3: *Virka 5 lm, 1 fm om lm-bågen. Virka 5 lm, 1 fm mellan 1:a och 2:a lm-bågarna*. Upprepa *-* 2 ggr till. Du ska nu ha ett varv med 6 lm-bågar.

Varv 4: 1 sm runt lm-bågen. 3 lm (= 1:a st), 5 stolpar om 1:a lm-bågen. Virka sedan 6 st om varje lm-båge. Sm i 1:s st från föregående varv (dvs i ”3:e lm”).

Varv 5: 10 lm, 1 fm i mellanrummet mellan lm-bågarna. Upprepa 5 ggr till. Du ska nu ha ett varv med 6 lm-bågar.

Varv 6: Sm till mitten av lm-bågen (=5 sm). *10 lm, 1 fm i nästa lm-båge*. Upprepa *-* 5 ggr till, men avsluta allra sista bågen i 5 sm från början av varvet.

Upprepa varv 6 tills önskad längd på arbetet uppnås.  Det är här själva nätet blir till. I mitt fall blev det 8 varv till. Bra är att virka ”så få varv” att arbetet hålls spänt över glasburken.

Själva “blomman” hamnar under burken.

För att göra själva tofsen finns en bra beskrivning här, dvs hos Mia. Ja, sedan knöt jag fast tofsen i blommans mitt och fäste sedan garntrådarna.

Upphängning

När det gäller upphängningsanordningen gjorde jag så här:

Jag gjorde först den vänstra öglan (A i bild) och mätte sedan med burken för ungefär var öglan på motsatt sida skulle hamna. Innan jag sedan virade samman trådändarna runt glasburken, trädde jag in och fördelade nätet jämnt. Jag pluppade dit burken och virade trådändarna tajt runt glasöppningen. Därefter klippte jag bort onödiga trådändar, lämnade kvar strax över centimetern. Vek ned det som var kvar längs med burköppningen.

Jag gjorde sedan ett handtag som bilden (B i bild) ger en hint om och fäste slutligen samman delarna.

PS om någon virkar efter beskrivningen och upptäcker att ngt inte riktigt stämmer, är jag tacksam för en kommentar

This entry was posted in Glasburkar, Metalltråd. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

