Ljuslyktor av honungsglasburkar

Bägge burkarna har målats med 4 lager glasfärg. Färgen duttades på med vanlig hushållsvamp (klipp i bitar, så har du flera små). Eftersom jag aldrig har jobbat med sådan färg tidigare, har jag inga andra glasfärgstyper att jämföra med. Den här färgen från Skapamer.se funkade jättebra i alla fall. Längre ner på samma sajtsida finns utförliga instruktioner för hur man använder färgen. Jag brände mina burkar i ugnen enligt den beskrivningen.

Målartejp användes också för att få kanterna något så när raka. Ett tips är dock att försöka skära med rakblad eller skalpell i kanten mellan tejp och färg innan tejpen dras av. Tror att det blir finare kanter på detta vis.

Den översta burken dekorerades med ett band om “midjan”, som syddes fast – ände mot ände. Dessutom virade jag lite metalltråd av detta slag med fastsurrade pärlor runt burken. Metalltråden i fråga fanns tidigare enbart online på Panduro, men nu har jag sett den finnas i butik (åtminstone på Kungsgatan, Sthlm).

Den nedre burken fick ett virkat nät av bomullsgarn och metallhandtag av elefanttråd, enligt dessa instruktioner från ett tidigare inlägg. Det var med nöd och näppe att virkbeskrivningen höll för en burk av denna tjocklek.

This entry was posted in Återbruk, Glasburkar, Metalltråd, Virkning. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

