Virkade örhängen 2

Har lite smådille på örhängen just nu. Mässingsringar utgör själva stommen. Ursprungligen är de gardinringar med en diameter från ytterkant till ytterkant på ca 2,5 cm.

Beskrivning:

Rekommenderad virknål enligt nystanet – 1,25-1,5. Jag använde Boije nr 6. Garnet är av tunnare sort.

Jag gjorde ingen luftmaska till att börja med, utan startade bara att virka maskor runt ringen = 40 maskor. Därefter fortsatte jag att virka över de första 11 maskorna – fram och tillbaka i fyra varv (Bild 1). Lämnade slutlig garnände ca 20 cm lång.

Jag vek sedan ner hörnen upptill så att det bildades en trekant som i Bild 2. Sydde och fäste änden från början av virkningen i “trekantsformen”.

Sydde fast mässingspärlor runt om ringen med den längre kvarvarande garnänden och fäste sedan densamma (Bild 3).

Limmade slutligen baksidan med vanligt trälim. Detta för att stabilisera maskorna så att de inte förflyttas ofrivilligt vid användning (Bild 4).

Sedan fäste jag en mindre mässingsring med öronkrok, såsom bilden överst i inlägget visar. Klart!

Advertisements
This entry was posted in Örhängen, Smycken, Virkning. Bookmark the permalink.