Glasburk med ljusslinga

Fin glasburk med tyg och vidare batteridriven ljusslinga inuti kan bli nog så stämningsfull. Lätt gjort i en handvändning om man har de rätta prylarna hemma.

Sylten köpte jag förresten igår, på Torekällbergets julmarknad, Södertälje. Utöver sylten, provianterade jag ruskigt god tomatpesto från Urbans Skafferi. Dessutom köpte jag “en lagg” nybakad tunnbröd, som i-stunden-bakades i ett litet, gammaldags kök, av tre flitiga personer. God var den också!

Synd var bara att jag glömde kameran hemma, för det fanns många knäppvänliga motiv att föreviga digitalt.  Inte minst i den “fotoateljé-slash-hem” från 1918, som en kvinnlig fotograf (jag och namn… vad var det nu hon hette??) bodde och arbetade i. Tydligen var det vanligt med kvinnliga porträttfotografer på den tiden.

Tråkigt var att det kostade 50 spänn att beträda Torkällbergets domäner för dagen, åtminstone för vuxna. Det minskar ju möjligheten för mindre bemedlat folk att ta sig dit.

This entry was posted in Glasburkar, Jul. Bookmark the permalink.

2 Responses to Glasburk med ljusslinga

  1. Susanna Lovén says:

    Maria Hallström heter den kvinnliga fotografen vars atelje vi visar på museet.

Leave a Reply

