Ditt och datt en måndamorron, granpynt och en lykta

Nu är det återbruksutmaningsmåndag hos Klockarbarn igen! Jättekul så klart :), men det var attans fort vad tiden löper!! Fast kanske beror det på den gamla devisen, det går fort när man har roligt.

Två inte alls så tidskrävande, men-roliga-att-göra-pyssel har jag hunnit med. Den första bygger på ringarna man fortfarande kan återvinna från konserver som har lock med “inbyggd flärpöppning”. Ja, för att öppna själva burken behövs ingen konservöppnare, men för att sedan ta loss den kant som blir kvar runt om, om man nu vill det, då krävs en öppnare. Det ville jag, och så samlade jag på mej några ringar av olika storlek, och gjorde helt enkelt ett hänge till julgranen.

Det andra pysslet bygger också det på konserver. En hålförsedd burk/ljuslykta – inget revolutionerande, men ändå. Läckrast ljuseffekt resulterade nog den fotlösa burken, ändå valde jag att limma fast den på en ljusstake.. lite dumt kanske..

Ja, så vill jag passa på att gratta Åsa till vinsten igen. Grattis!

This entry was posted in Jul, Konservburkar and tagged , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Ditt och datt en måndamorron, granpynt och en lykta

  1. Tyg och otyg says:

    Ja, visst är det otroligt vad fort veckorna går? Det är ju snart jul liksom. Helt sjukt.
    Kul tillvaratagande av ringarna! Jag brukar spara dem och tänka att jag ska ha dem till utgångspunkt för små mobiler/oroar, som sedan aldrig blir gjorda, men det där var ju också en bra variant!
    När det gäller burken, så spred den ju ett väldigt fint mönster när den var utan fot, men risken är väl att den blir väldigt varm i botten när man tänder ljuset, så det kanske inte är så dumt att höja upp den lite ändå?

  2. klockarbarn says:

    Jag gillar att den fick fot även om ljuset inte faller lika vackert. Den blir i alla fall snygg att se på även när det inte är mörkt.

  3. HH JaJa! says:

    Du kan då trolla fram skönhet ur skräp och tänka utanför lådan. Jag deltog inte i din tävling. Vill du veta varför? Äsch, du får veta det ändå; jag blev så ledsen när du annonserade att du ska börja jobba på Hogwarts (eller vad det nu var du skulle göra, som skulle innebära att du slutar blogga).

  4. Linnéa says:

    Självklart skulle burken ha fot, det var det som lyfte den från burk till lampa. Monstersnyggt!

  5. Sanna says:

    Superläcker lykta, både med och utan fot! =)

  6. Åsa.Li says:

    Ser fram emot min adventsstake:-) Adress Åsa Lindmo Lillavan 204 961 95 Boden

  7. hennihenni says:

    Granhängena (eller är det kanske bara ett) ser ut som örhängen – kan kanske användas som sådana efter jul? 🙂

  8. Gillar lyktan!
    Och det ska vara på fot!
    Ett eldsäkert underlag som marmorplatta, sten, glas eller kramik hade i och för sig också funkat.
    Då hade du fått det fina ljusspelet och ändå bra säkerhet!

  9. Ser nu att jag inte kommenterade ditt julgranshänge, men det föll jag också för!! Det hade varit fint pynt att ha mellan mina fönster och innanfönsterna 🙂 (julgran blir inte aktuell när man bor på 20 kvm… inte för att jag hade julgran när jag bodde på 120 kvm heller…)
    Nåja! Foto på memory-tavlan finns nu att beskåda på min blogg 🙂
    Ha en fin kväll!

  10. Hanna M says:

    Coola grejer, skulle nog aldrig kunna få såna idéer själv men himla snyggt, härligt med inspiration!

  11. Rebecca says:

    Häftiga 🙂 älska julgranshänget!

  12. Ja, se nu har jag inte varit in här på ett tag och så blir jag helt tagen av dina alster. Återigen det ena bättre och fyndigare än det andra. Ljusstaken underbar! Krympplasten krymper en hel del. Mindre än halva storleken kvar. Kolla in bilden så ser du skillnaden mellan original och krympt.
    http://mitthemarminborgnaturligtvis.blogspot.se/2012/11/krympplast.html

  13. Sista bilden i inlägget alltså.

Leave a Reply

