Minidrivhus av äggkartong mm

minidrivhusFör någon vecka sedan då sätta-frö-lusten tog vid, fixade jag ett litet minidrivhus som ovan – efter principen: man tager vad man haver. Och eftersom det minidrivhuset ännu står sej, vågar jag så en omgång frön till på samma vis – denna gång basilikafrön.

Ja, jag visste nog inte om det hela omedelbart skulle rasa samman p g a det vattensugande och relativt sköra material som äggkartonger består av – men som sagt – än står det sej utmärkt!

Själva äggkartongen placerades först i själva äggkartongslocket, sedan på en bricka, med en wettexduk emellan. Wettexduken ser jag till att hålla fuktig. Och tre metallbågar håller plastpåsen uppe. Jag tar blomsprutan och duschar rakt in under plastpåsen också för att hålla jorden fuktig.

Då så!! Nu är det bara att invänta rimlig tid för att låta tomatfröna komma i såjord!

This entry was posted in Övrigt, Balkongeri and tagged , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Minidrivhus av äggkartong mm

  1. Elena-Maria says:

    Men så smart! Har själv en hel drös med fröpåsar som bara väntar på att få sättas i jord. Kanske ska följa ditt exempel för jag äger inga planteringskrukor eller dylikt.

  2. Åsa.Li says:

    Utmärkt ide!

  3. Ojoj! Det har varit full fart hos dig sedan jag var här sist. Trevligt!
    Och du har också fastnat i virk-träsket ser jag 🙂

    Mina kycklingar virkade jag efter att titta på en redan färdig som dök upp i en kasse från auktion.
    Så här gjorde jag:
    . 4lm, gör till ring. 3lm (=första stolpen) 15 stolpar totalt runt ringen. Sm i förstast. Varv 2: 2st i varje föregående maska = 30 st. Sm som avslutning på varvet. 4 lm. 4dubbelstolpar i sammamaska = totalt 5 dubbelstolpar som blir stjärten. Fäst trådarna. Huvudet: gör som första varvet på kroppen. Tag av garnet och sy fast huvudet på kroppen samtidigt som du fäster. Byt till orange. Börja med 3 lm. Sedan 2 st tills, så näbben blir spetsig. Fäst trådarna. Sätt en sytråd på huvudet som ögla att hängakycklingen i påskriset. Frågaom du inte förstår vad jag skrivit…!! 🙂 Min dotter tyckte jag skulle virka rött på huvudet på några , så det blev tuppkycklingar med 🙂

  4. Sanna says:

    Härligt att även du fått lite fröer i jorden. =)

    Kram
    Sanna

Leave a Reply

