Pärlvävt armband..

pärlväv armband.. med knappar, virkad kant och virkade ändar. Det är tydligen ingen match att väva av pärlor, med enbart kartong som vävstol – garn och en nål. Se bara här … och det var just den tutorialen (hemslöjdskonsulent Sofia A:s) jag följde för att sammanställa armbandet ovan. Ja, förutom den virkade kanten, ändarna och knapparna då!

This entry was posted in Armband, Virkning and tagged , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Pärlvävt armband..

  1. Miri says:

    Snajsigt! Du borde göra en tut på din utvecklade variant. Virkade du in varptrådarna i ändarna? Och hur gjorde du där knapparna sitter? Hälsningar från en som vill veta alla snaskiga detaljer 🙂

    • lopplisa says:

      Varptrådarna fäste jag tålmodigt i efterhand. Försökte först virka in dem, men det blev för trassligt. Garnet är inte av bomull och rätt halt (men starkt).

      Vad gäller knapparna vävde jag först “under-över, under över” varpen i 6 varv med bara garn, sedan vävde jag in knappen på två varv garn. Därefter följde 7 varv av bara garn igen (“under-över, etc”). Att det blev 7 varv på slutet beror på att jag var tvungen att komma rätt till nästa rad pärlor. Hm.. hoppas du förstår något av det hela.

      Att göra beskrivningar är inte min starka sida. Tappar lätt koncentrationen och tråden. På samma vis har jag ruskigt svårt att följa andras beskrivningar. Något konstruktionsfel i hjärnan har jag allt nog!

  2. Miri says:

    Tack för instruktionen! Jag klarar faktiskt inte heller att följa beskrivningar, utan spårar alltid ur, men ibland tänker jag att jag behöver ju inte uppfinna hjulet igen för allt jag gör, utan nån gång dra nytta av andras tänk ut.

Leave a Reply

