Så.. vad händish på balkongen?

balkongbild8Jo, t ex att den ena tomatplantan krökte slingrande sin stjälk och började både bocka och niga p g a den låga takhöjden i växthusbåset. Så innan den hann tacka för sig, såg jag inget annat råd än att flytta ut plantan ur båset, som nu, efter flytten, lyckats sträcka ut rätt ordentligt.

balkongbild7Kvarvarande planta av buskform frodas välvilligt i växtbåset och en pytteliten tomat har producerats.

balkongbild6Jippi!!! Snart vankas här tomatsallad av egenproducerad gröda!!

This entry was posted in Balkongeri. Bookmark the permalink.

10 Responses to Så.. vad händish på balkongen?

  1. susanne says:

    Oj! Vilka stora tomatplantor du har.

  2. Hanne says:

    vilken djungel på din balkong – jag börjar inse att man kan ha en fullvärdig trädgård på en balkong. Får du själv plats där? Hur mycket Pepperoni äter du egentligen (jag tänker på lådan på översta bilden)? Och såg jag rätt att du har satt knoppar som fötter på en trälåda? En genialisk idé. Håller på att fantisera ihop en förvaring för hallen där jag hela tiden funderat på vad jag ska ta som fötter: Knoppar förstås!! Detta kallas för inspiration.

    Ha det gott i sommaren!!

  3. lopplisa says:

    He he.. pepproniburken kommer från en återvinningsstation. Stod där på marken, helt enkelt. Sakletarådran inom mej, pulserade häftigt vid åsynen 🙂 Och jo, jag får plats med två stolar, ett bord och en solstol också. En fördel med lägenheter byggda mot slutet av 90-talet, är nog de rätt stora balkongerna, skulle jag tro. Kul att du hittat fotlösning på hallförvaringen 🙂 Det stämmer att jag satt knoppar på trälådan.

  4. Sanna says:

    Härligt med så mycket grönt även på liten yta.. =)

    SV: Mmm “strumptorken” används ju just till det ändamålet så därförfick det bli en annan lösning med kryddtorkningen. =)

    Kram
    Sanna

  5. Fiff says:

    Det var superskoj att hitta till dig! Vi lär “ses” fler gånger 🙂
    Tänkte bara på en sak med tomaterna… det ser nästan ut som om din planta har två toppar, i så fall kan det va bra att ta bort den ena, för det tar onödig kraft, o kan vika sig sen. har du tjuvat dem också? Ville bara tipsa, hoppas jag inte lät alltför dryg nu… 😉
    Visst är det härligt med både odling och återbruk!

    • lopplisa says:

      Nä, någon dryghet hittar jag inte. Tack för tomatintresset!! 🙂 Den lilla tomatplantan är inte tjuvad och ska enligt uppgift inte tjuvas. Den stora har jag tjuvat och om det är den du menar, har den para en topp, även om det kanske ser annorlunda ut på bilden. Däremot är jag fundersam till varför den långa plantan bara blommar i toppen. Brukar det vara så?? Hade liknande tomatplantor för några år sedan, men minns inte att det var så då (dock växte de sig aldrig så gängliga heller).

    • lopplisa says:

      Aha! Nytt svar!! Du menar kanske att jag ska ta bort ena toppen på den lilla i alla fall. Ja, det kanske jag ska göra, även om den inte ska tjuvas!! Tack för tipset!!

  6. Fiff says:

    Hej igen! Vet inte riktigt varför den bara blommar i toppen, men det är inte säkert att det är kört. Har för mig jag har varit med om att det har kommit blommor något senare längre ner på plantorna nåt år… Det är så svårt att se på bilder hur plantorna ser ut, men min pappa har odlat finfina tomater i måånga år, och han säger att det alltid är bra att ta bort de nedersta grenarna, särskilt efter blomningen, så frukten får all kraft så att säga. Vet att det finns tjuv-fria (kul ord!) tomater, men jag tjuvar alltid 🙂 Hoppas du får många tomater!

Leave a Reply

