Annie Sloan chalk paint

Jag hade sedan en tid en loppisköpt gungstol stående i väntan på målning. När jag så fick nys om Annie Sloans kritfärg, kunde jag inte låta bli att prova. Jovars.. nu är nog även jag fast i det träsket 🙂 Jag gillart!!

Förarbete, innan målning, är väl bland det tråkigaste som finns och – hör och häpna – med den här färgen, behövs knappast något sådant! Inte ens en lackad yta behöver åtgärdas innan!! Nu kanske någon undrar om jag är sponsrad på något vis… och nej, det är jag inte, bara positivt överraskad, yttrandes av egen kraft.

gungstol före

Gungstolen i fråga är en relativt nytillverkad amerikansk gungstol. Kulören jag valde heter french linen. Här finns färgkarta över möjliga kulörer.

Här finns information på Annie Sloans egen hemsida, och här, från Storegården finns lite info på svenska och möjlighet att näthandla färgen från svensk mark.

Och så här kan det se ut när man som jag suttit på balkonggolvet, vridande möbeln runt och på sidan, för påföring av vax.

gungstolNågra reflektioner som uppkom under arbetet:

– Ljusa fläckar som missats målas, döljs inte av mörkt vax!

– Det mörka vaxet kan ge ett lite skitigt uttryck (i alla fall när man som jag, är väldigt nybörjare på detta).

– Det går åt ljust vax i större utsträckning än mörkt.

– Färgen är dryg!

Om jag är nöjd med färgen och vaxerna? Ja!! Fast jag hade nog stannat vid att bara ha använt ljust vax, just för den här möbeln (om jag inte hade trott att det mörka vaxet skulle dölja vissa missade partier förstås..). 

This entry was posted in Övrigt, Möbler. Bookmark the permalink.

10 Responses to Annie Sloan chalk paint

  1. Hanne says:

    Ser riktigt häftigt ut. Vet du vad som är i färgen? När jag surfar runt hittar jag en massa om hur man använder den men inte vad den består av.
    Din gungstol blev väldigt fin.
    För min del har jag precis blivit fast i schablonmålning. Ska visa snart.

    • lopplisa says:

      Organisk krita och pigment står det på burken. Färgen luktar inte, men det gör själva vaxet, som med all säkerhet är mindre hälsovänligt. Vaxet har nämligen varningstext, men inte färgen. Jag ser fram emot dina schablondåd!!:)

  2. Lisbet says:

    Den er blevet rigtig fin din stol! God sommer!

  3. Miri says:

    Snygg gungstol! Färgen verkar klart intressant för en fuskare som jag (vaddå förarbete?) – tänk om jag kunde sprutmåla hela huset med den färgen (fast en del skrapning behövs ändå)!

  4. maria says:

    VA !!! hur har jag kunnat missa det här , tusen tack för tipset .
    måste genast testa … gungstolen blir kanon fin .

  5. hennihenni says:

    Det där var ju riktigt intressant!

  6. Pysselfarmor says:

    sÅÅÅ snyggt! Jag hade en period (innan jag bloggade) då jag målade om massor med möbler. Nu har det varit ett långt uppehåll, men jag har ett bord som jag skulle vilja ha en annan färg på. Kanske är detta en färg för det ändamålet.

  7. Therese says:

    Så fin gyngestolen ble! Takk for tips om maling, klarer dessverre ikke å finne en forhandler i Norge, men om jeg finner den skal jeg prøve.

    Isbjørnen under her ble bare så flott. Du er så kreativ og flink at jeg føler meg heldig som fant bloggen din 🙂

  8. Snyggt! Den där färgen var något nytt för mig. Måste testas. / Annika

  9. leynu says:

    Älskar ASCP. Jag har målat nu en hel del möbler med hennes färger och kan inte få nog. Jag har också en gungstol som står och väntar på sin tur. Anledning till att jag inte har målat om den är, är att jag inte kan bestämma mig för vilken färg jag ska använda 🙂 /Leyla

Leave a Reply

