Screentryck igen

Här kan man se molnparaplyer på andra tyger, samt ett ännu inte visat motiv.

tyrtryck3He he.. nu vill jag bara röja undan i hemmet för att kunna trycka igen. Två motiv är preparerade, så egentligen är det bara att köra! Jo, färg måste förstås köpas.. vilken tur då att jag bara har NÄSTAN köpstopp!! 🙂

Här kan man förresten se några bilder från screentryckkursen som gick av stapeln sista veckan i juni på Eskilstuna Folkhögskola.

This entry was posted in Tyg and tagged . Bookmark the permalink.

13 Responses to Screentryck igen

  1. Miri says:

    Dina motiv är så härliga med den där humoristiska knorren! Tanten i ett av de tidigare inläggen är riktigt cool! Är det du som skymtar på en av bilderna från kursen?

    • lopplisa says:

      Tackar!! Jovisst, är det jag. Märkte inte när bilden togs, men fick okeja att den skulle vara med efteråt. Mot ljuset måste man spana in och kolla att motivet ser okej ut, att färg släpps igenom helt enkelt. Det var vad jag sysslade med helt enkelt!!

    • lopplisa says:

      Jaha?? Om du inte menar den person som syns bättre förstås!! Tänk att man ska vara så egocentrerad i alla lägen… 🙂

      • Miri says:

        Nä, jag menade hon som håller i den där screenramen, för jag såg ju att det var ett av dina motiv på den.

  2. Pysselfarmor says:

    Å så vackra tryck! Nu har du lurat in mig på att jag måste testa detta också någon gång!

  3. Lisbet says:

    Det ser så fint ud! Det ville jeg også gerne lære.. Måske jeg kan finde et kursus her i DK ;0)
    God sommer!

  4. maria says:

    nästan köpstopp har jag alltid .helt underbara tyger . vill veta vad du ska göra med dom .. nyfiken .

  5. lopplisa says:

    Hm.. vore jag inte så usel på att sy, skulle jag nog satsa på, typ barnkollektioner. En enkel tygkasse har jag i alla fall nästan sytt klar, med tant på. Hur som helst vill jag trycka mycket mera. Göra nya motiv och lära mej sy!!!!

  6. Fiff says:

    Wow, för paraplytrycket! Fantastiskt fint! Kanske man kan beställa en liten bit tyg med det trycket på nån gång? 🙂

  7. Jättefina tryck du gjort! Det är ju bara såååå roligt med screentryck. Jag gick kurs för 10 år sedan och då skar vi ut schabloner i självhäftande plast som sedan klistrades på ramarna…….men hur har du gjort ramarna? För att få tunna fina linjer? Jag har mängder med färg som bara väntar på tryck men vet inte hur jag ska få till ramarna……

    • lopplisa says:

      Tackars! Ja, det är SÅ roligt med screentryck!! 🙂 Här kommer en kort beskrivning av hur vi gjorde:
      1. Laserkopiering på OH-plast (man kan ju också rita direkt på OH-plast med svart vattenfast penna).
      2. Nästa steg är att preparera en ram med ljuskänslig emulsion, låta torka.
      3. Därefter läggs ram med OH-plasten på – glasskiva överst – under UV-lampa.
      4. Avsköljning av emulsionsmedlet från ramen, varpå bilden magiskt framträder.
      5. Efterbelysning och sedan är ramen klar att användas.

    • lopplisa says:

      Jo, just det.. inga gråskalor får finnas i bilderna. Bara svartvitt.

Leave a Reply

