Balkonggodis och en rådfrågan

balkonggodis4Lite balkonggodis med en sorts planta jag inte minns namnet på. Krukorna (loppisfynd, vad annars??) var en gång glänsande knallröda till färgen, både till innan- och utanmätet. Jag målade utsidan vit och limmade på servetter i kontrast till den alltjämt glänsande knallröda insidan. Och eftersom spaljén länge såg lite tom ut, satte jag då dit en blomma jag en gång i tiden gjorde av en bordstablett. Den blomman sitter ännu kvar som synes.

Ja, tråkigt nog har fjärilskrassen jag egentligen tänkt ska överösa spaljén med blommor och blader, plötsligen blivit angripen av ohyra. Detta trots evigt sjåpande och såpande i förebyggande syfte. Massor av små hål perforerar nu bladen och i och med det överöstes i stället jag av en enorm trötthet!  Vad göra??? Kanske ska de tändstickor som trycktes ner i jorden för någon månad sedan bytas ut?? Är det någon som har några bra tips?? Alla knep är välkomna!!

PS. Än så länge ser plantan rätt anständig ut, trots allt, men jag antar att fördärvet kan gå med raktetfart. 

This entry was posted in Balkongeri, Decoupage and tagged , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Balkonggodis och en rådfrågan

  1. Åsa.Li says:

    Nu vet jag var jag skall göra av mina bordstabletter som nästan åkte till secondhand. Tack!

  2. Borgmästaren says:

    Ja, blommor är inte min grej alls men krukorna var toppen!

  3. Ah! och Åh!
    Verkligen läcker bordstablettsblomma
    “bordus tablettus blommus” på latin…
    kanske?! 😉

  4. Fiff says:

    Men åh! vilken fin blomma du har gjort!
    Det e så jobbigt med skadeinsekter! Jag brukar också testa med såpa. Sen kan det hjälpa att samodla kryddor, men krassen luktar väl lite i sig själv? Hoppas det fixar sig! Annars kanske du kan täcka med sån där täckduk tills det lugnar sig?

    • lopplisa says:

      Ja, var är alla nyttoinsekter när man just behöver dem?? Jag har ju planer på hur krassen ska växa, tre meter är utlovade, men vi får se hur det blir. Jag kör med tändstickor i jorden, såpa med en skvätt rödsprit och så plockar jag maniskt bort larverna med pincett. Trodde inte jag kunde bli så mordisk, men de blir nedspolade i toaletten faktiskt. Riktigt KBT-stuk är det över denna övning.. från räddhågset harig och hårresande stegrande effekt, har jag gått till mindre räddhågset harig med obehag .. Skam den som ger sig!

Leave a Reply

