En knapp entusiast

På en av mina second hand-affärer (Pingstkyrkan hävdar envist att det är deras, men jag vet inte…) finns en stor, stor plastlåda fylld av allehanda udda och jämna knappar. Sittplats intill lådan saknas, så för att kunna tillgodogöra mej innehållet, blir jag alltid sittande krum, bredvid på huk.. länge, länge… Ja, för att nogsamt välja knappar ur detta myriadsortiment tar banne mej tid!

Ofta blir jag sittande så länge att benen inte längre lyder och kroppen hotar att välta. Fast det har ännu inte hänt.. Hitintills har jag mödosamt lyckats ta mej ur detta skruvstäd till sittställning, visserligen mer stapplande än schangdobelt graciöst, men man kan inte lyckas med allt här i livet!

Nåväl, det var inte precis vad jag hade tänkt orda om.. Nä, själva knappjakten i sig, som ett resultat av rådande materiella omständigheter, akustik och klang, det är nog ämnet för dagen! Så över till det!!!

Kort och gott:

För att kunna fånga önskvärda knappar, måste förstås beståndet granskas. En bra metod för god översikt är att skopa sig genom hela härligheten, låta knappar från botten nå toppen och vice versa. Och det mest spännande med det, utöver själva känslan i denna akt och alla knappar man kan upptäcka, är att man lätt kan förledas tro att Medelhavet, hörledes framträder mitt framför öronen på en!

Ja tänk.. när man låter handen dyka ner i och svepa lagom raskt genom knappsamlingen, då låter det precis som när en våg sköljer in över en strand! Jag svär!! Och lika fantastiskt som sant är, att när handen är på väg upp till ytan igen och knappar sållas rasslande åt sidorna.. mmm.. ja, då låter det exakt som när en våg drar sig tillbaka mot havet, silandes virvlande snäckskalsbitar, rullande småsten och sandkorn! Är det inte makalöst!!!?

Äsch, eller för att göra en lång historia knapphändig:

uknappar 2Senaste fångsten..

uniformsknappar.. med medföljande tolvtaggare!!

Och för den extra entusiastiske.. här finner du en länk hos Pysselfarmor, som tar dej till den mest bedårande lilla kortfilm som någonsin gjorts i detta ämne. Mycket nöje!!

This entry was posted in Övrigt. Bookmark the permalink.

5 Responses to En knapp entusiast

  1. Marianne says:

    Som jag sagt tidigare, jag blir alltid glad när jag kikar in här!:) Så mycket roliga idéer och så mycket inspiration!
    Duktyngderna är ju perfekta!
    Krukorna helt fantastiska!
    Mobilfodralet kanonfint! (Jag brukar sticka och sy mina)
    Din tavla är jättegullig:)
    Tova har jag aldrig gjort…:/
    Kan höra vågornas rullande in över stranden!
    Ha de så gott i sommarvärmen!
    Marianne

  2. Fiff says:

    Jag känner igen det där! Numera tar jag alltid knapplådorna o går o sätter mig i nån soffa som e till salu 😉

  3. Pysselfarmor says:

    Jaaa så var det när jag var barn. Mammas knappburk – stooooooooor – var en källa till glädje var och varannan dag. Därför gillade jag knappfilmen som du länkat till. Tack för länkningen till mig….och tänk så duktig den/de person/personer som gjort filmen är. Vilket tålamod!

  4. Anita says:

    Tack gode gud för lopplisor som har förmåga att glädja andra i sin vardag!! Förutom denna lilla ovation så håller jag helt med dig om detta fantastiska knapprike som finns lite här och där – ren poesi.
    Trevlig helg kära du!

  5. maria says:

    knappar kan man nog aldrig få för mycket av . härligt att läsa i kapp här när man varit borta några dagar .

Leave a Reply

