En handfull tomater och en ståndsmässig basilika

tomat och basilikaJovars, ett tag hade jag alla ingredienser som behövdes för att göra pesto, men så kom något emellan och den vällagrade, lite dyrare Parmesanen, vigd för ändamålet, tog sig andra kulinariska vägar förbi gommen. God var den i alla fall!! Det blir till att köpa en ny, helt enkelt.. Basilika har jag fortfarande gott om, och förutom den i bild, finns tre plantor till att tillgå. Ja, och så har jag en stycken citronbasilikaplanta med.

Den handfulla tomatskörden från igår är förstås redan uppäten. Det är något alldeles speciellt med egenodlat! Nu längtar jag redan grovt till nästa balkongodlingssäsong! Hoppas den blir lika gynnsam som årets sommar har varit.. det vore grejer det!!

tomat m ugglaSkönt förresten att Obama inte fick för sig att besöka min balkong i Södertälje i alla fall. Nu har jag inte märkt av honom mer än på nyheterna faktiskt!

This entry was posted in Övrigt, Balkongeri and tagged . Bookmark the permalink.

5 Responses to En handfull tomater och en ståndsmässig basilika

  1. Läckert med tomaterna i den fina papperssnöreskålen! / Annika

  2. Mia says:

    Visst känns det lite extra speciellt att äta sina alldeles egna grönsaker. Vi har skördat massor med gurkor och tomaterna är än så länge inte riktigt färdiga….men snart så.
    Och förresten den där kamera tavlan var ju så läcker. Är det sprayfärg?

  3. lopplisa says:

    Mmm.. egna gurkor får jag ge mej på nästa år! Nej, det är inte sprayfärg, men väl bladmetall, typ: http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/malning-dekoration/forgyllning/bladmetall/bladmetall-pid1960

    Visst är det enklare med sprayfärg, men ytan får liksom mer liv vid användning av bladmetall, tycker jag.

  4. Therese says:

    Så deilig med egne tomater. Jeg har også det og plukket en neve til frokost, lykke! Nydelig kurv og boks til tomatene. Det virker som om du har mye “good feeling” i hverdagen din 🙂

  5. Fiff says:

    Men basilika som är så svårodlad! Ojojoj, imponerande!

Leave a Reply

