Rönnbärskrans

rönnbärskransSå, då har jag gjort en liten krans av rönnbär och glödgad järntråd. Lätt som en plätt att göra, eftersom järntråden går att böja med bara händerna. Kransen har en diameter på cirka 25 centimeter.

Järntråden går t ex att köpa hos Panduro, men nu skiter jag i att specifikt länka till varan, eftersom den digitala katalogen ändras lite då och nu, med följden att länkar förr eller senare verkar dö ut.

Jo, detta är ett bidrag till Susannes septemberutmaning med temat “höst och natur”. Följ länken och se vad andra har hittat/hittar på!

Tillägg: beskrivning finner du här!

This entry was posted in Metalltråd and tagged . Bookmark the permalink.

14 Responses to Rönnbärskrans

  1. Marianne says:

    Sååå fin!
    Den utmaningen måste jag kika in till:)

  2. Agneta says:

    Den varianten på krans var ju väldigt fin. Jag trädde tillsammans med barnbarnet rönnbär på en tråd och gjorde en liten krans. Men skoj och pyssligt hade vi.
    Ha de Gott!

  3. Miri says:

    Den kransen gillar jag i all sin strama enkelhet! Inte mycket som kan skräpa till skillnad från andra naturmaterialkransar. Skulle faktiskt kunna göra en eftersom det där är ungefär det antal rönnbär som finns i Boliden denna höst (extrem rönnbärsbrist) och järntråd har jag..

    • lopplisa says:

      Brist på rönnbär? Kan bara betyda att det blir en tropisk vinter i Boliden! 🙂 Jo, om du gör en krans rekommenderas det här, att man torkar bären först: http://svenska.yle.fi/artikel/2006/11/19/ronnbarslampa Ja, om man vill att bären behåller färg och kanske också form bättre: Länken hittade jag hos Pysselfarmor.

      Nu var det inget jag brydde mej om, vet hur de blir och det duger för mej, för den här gången (skrynkliga, små, mörkröda/svarta). Men, kanske provar jag att torka bären innan nästa gång rönnbär står på pysselmenyn. Lycka till!!

  4. Snygg! Enkel och fräsch krans. roligt att kunde delta i utmaningen.

  5. Therese says:

    Wow! Så fin! Takk for inspirasjon. Her jeg bor er det kjempe mye rognebær i år, men jeg har ikke plukket noen enda. Kanskje jeg får gjort det nå?

    Ha en fin høstuke!

    • lopplisa says:

      Lycka till!! Som jag svarade Miris.. här rekommenderas att man torkar bären först: http://svenska.yle.fi/artikel/2006/11/19/ronnbarslampa

      Nu var det inget jag gjorde och jag vet att bären kommer att torka sig skrynkliga och små, med färgskalan: mörkrött till svart! Jag har nämligen kvar rönnbärspyssel från året innan, och de bären ser sådana ut nu. Men, jag störs inte av det.. möjligen för att jag inte vet hur torkningsalternativet ser ut efter ett år.

      Ha en fin höstvecka du med!!!

  6. maria says:

    det enklaste är ofta det vackraste , jättefin krans

  7. Sanna says:

    Oj! Verkligen snygg krans, så fin i all sin enkelhet! ❤

    SV: Nej fy..den här tandvärken hade jag gärna avstått.. =(
    Men min födelsedags helg var mer än lyckad! =)

  8. Pysselfarmor says:

    Ja det finns mycket fint att göra av rönnbär – se bara här hos dig. En ny variant!
    Jag har ju gjort min variant på mobil av rönnbär 😉

  9. alviti says:

    Den här kransen gillar jag 🙂 Supersnygg!

  10. Wow vilken läcker krans! Kul idé ! Babytäcket är gjort på maskin. Gjorde två lapptäcken för hand, innan jag köpte maskin. Sedan dess alltid på maskin

  11. Härlig! Enkel och snygg!
    Gillas!

Leave a Reply

