Lite ditt och datt

Häromsisten kom jag hem från loppis med en pärm innehållande lite stick- och virkbeskrivningar från decennier tillbaka. Främst innehöll pärmen stickbeskrivningar till åttiotalströjor och de är ju inte riktigt min grej, om jag ska vara ärlig. Ja, inte ännu i alla fall.. men.. ett, tu, tre skövlar väl någon retrovåg med avstamp från det årtiondet min hjärna på all god smak. Innan jag vet ordet av suktar jag säkert efter någon mohairtröja, modell Pantertanter, och då kan ju beskrivningarna komma väl till pass.

pärmbeskrivning 1Annars fanns ett par fina virkbeskrivningar också med, och ett av dem satte jag genast virkkroken i. Vad det ska bli? Ingen aning än så länge.pärmbeskrivning 2

En annan fin modell var denna virkade biljacka, av hederligt gammalt sextiotalsstuk! Riktigt snygg! “En halvlång jacka med sportigt snitt, sprund bak, ledig ärmlängd och stora rymliga fickor”, ja, så lyder beskrivningen av jackan. Denna skulle jag absolut kunna tänka mej att göra, men tålamodsmässigt kanske vi är lite osynkade jag och kravet som biljackan ställer.

Följande vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mej till.. I och för sig lackar det mot julklappstillverkning, men ändå… Fast egentligen är det ju himla synd att beskrivningen inte kommer i måttet vuxenstorlek! Stickade, riktigt utsvängda brallor på en skäggig karl, det vore grejor det! Wow!.. är bara förnamnet!

pärmbeskrivning 3Ha en fortsatt fin höstvecka!

This entry was posted in Övrigt. Bookmark the permalink.

11 Responses to Lite ditt och datt

  1. Agneta says:

    Den där jacka var RIKTIGT snygg tycker jag! Men för mig är det lite tvärt om. virknålen och jag passar inte riktigt ihop.
    Ja de där byxorna.. oj vad det andas velourpappa från slutet av 70-talet!
    ha de Gott!

  2. hennihenni says:

    Vid en första hastig blick trodde jag faktiskt att byxdräkten var i vuxenstorlek… Tänk om man skulle möta en sån på gatan!

  3. Fiff says:

    Hihi, snygg-Ken! Härligt med gamla mönster!

  4. Ken-mönstret hör till en hel bilaga Barbiekläder. Jag hade mönstret när jag var liten, mamma stickade. I vuxen ålder kastade jag det. Förra året köpte jag åter igen samma mönster på Tradera, tänk sån man är…:)

  5. Åh, dina virkade blommor är ju bara helt underbara!! Såna skulle jag också gärna göra, till okänt projekt 🙂
    Trevlig helg!

  6. Pysselfarmor says:

    Visst är det kul att titta på dessa gamla stickbeskrivningar. Ja ett tu tre så har modet liksom “gått runt” och kommer tillbaka.

  7. maria says:

    Jackan var riktigt snygg .. men byxdressen ha,ha vad säger man
    får en del barbie minnen av den ..
    trevlig helg .

  8. Miri says:

    Åttiotalet var definitivt designhistoriens svarta decennium! Jag har aldrig varit särskilt modemedveten så jag sprättade bort alla axelvaddar, tyckte dom var gräsliga redan då. Förhoppningsvis kommer aldrig detta mode i repris. Sjuttiotalets utsvängda byxor nappade jag i alla fall på, även om dom gick överstyr till slut också, som dom där stickade! Biljackan skulle jag kunna tänka mej, fast sydd då.

  9. Hanne says:

    Håller också helt med dig när det gäller 80talsmönster. Barnmönster funkar om man byter färger, men dessa tröjor är hemska, och jag som var tonåring då. Sprättade för övrigt också bort axelvaddar – mina axlar var breda redan innan (rodd) och jag såg ut som en amerikansk fotbollsspelare annars.
    Men jackan är verkligen fin. Det är det hemska med dessa tidningar, jag har massor och mycket är hemskt men i varje tidning finns en eller annan guldklimp, antingen i form av en teknik, ett mönster eller någon annan slags idé. Så jag fixar inte att slänga dem. De får hänga med ett tag till.

  10. Maria says:

    Kul med gamla mönster och fina blommor du börjat virka. Ken ser ju bara för häftig ut. Får mig att tänka på 70-talets v-jeans. Oj oj … : ) Trevlig fortsättning på veckan!

  11. Stina says:

    Hahaha! Hysteriskt roliga dockkläder!

Leave a Reply

