African flower – babyleksak

Jag blev ju så himla sugen på att starta upp ett mastodontverk av afrikanska blommor när jag såg Loppisloellas påbörjade pläd. Tyvärr stupade det redan vid andra blomman.. Ja, jag hamnade helt enkelt på ett sidospår omedelbums och resultatet blev en virkad babyleksak i stället…

afrikansk blomma stjärnaBeskrivning

Hos MiA finns en bra beskrivning på dessa blommor. Följ de fem första varven där, hoppa alltså över det sista varvet.

Sedan virkas blomman/stjärnan så här (klickbara bilder för förstoring):

afrikansk blomma beskr 1afrikansk blomma beskr 2afrikansk blomma beskr 3Gör en likadan blomma till och lägg dem aviga mot aviga. Sedan fortsätter du så här:afrikansk blomma beskr 4Jag fyllde min stjärna med remsor av det oblekta fodertyget. Tyckte att det passade bättre än vadd eftersom jag fick för mig att vadden så småningom skulle sippra ut genom någon maska eller så..

Nåväl.. kanske har jag ändå påbörjat ett mastodontverk ändå…

afrikansk blomma lilaJag kör samma stil som till leksaken, med ett modifierat sista varv och ytterligare ett varv till, till skillnad från i den traditionella afrikanska blomman. Få se nu om det blir en pläd eller så… 🙂

Men, nu tänkte jag snöra på mej joggingdoysen och dra till skogs!! Det blir en premiärrunda sedan jag äntligen fick arslet ur och fixade ordentliga skoinlägg! I gångart, till fots, funkar det utmärkt, men nu vill jag se om jag kan jogga också. Ha det!

PS

Stjärnan funkar förstås även som nåldyna!

This entry was posted in Beskrivningar, Virkning and tagged , . Bookmark the permalink.

8 Responses to African flower – babyleksak

  1. Miri says:

    Är det barnbarn på gång, eller? Eftersom du spårade ur sådär, menar jag.Snygg stjärna förresten, kunde i lite större modell passa som adventsstjärna med en lampa inuti! Bra att dina skoinlägg funkar, men ta´t lugn i joggingspåret, ni kanske inte har fått nån snö än, men våta löv kan vara nog så lömska. Här gäller just nu skor med dubbdäck.

  2. lopplisa says:

    Nä, inte alls!! Inga barnbarn inom den närmaste framtiden! Men det är tacksamt släkte att producera åt! Går ofta fort!! Det gick jädra bra att kuta förresten. Bättre än förväntat faktiskt.. men, så hade jag ju just inga sådana, förväntningar alltså! 🙂

  3. Agneta says:

    Vilken himla bra pedagogisk beskrivning du gjort! Skall nog ta tag i det där med virkning…någon gång…
    Sv. Poslinsmålningskursen är avslutad nu och jag skall hämta mitt färdigbrända alster nästa vecka. Då kommer bild på mästerverket 🙂

  4. maria says:

    african flower kan man göra så mycket roligt av – snygg stjärna .
    duktig du är som är ute och springer ..

  5. Jag tycker ditt lilla sidospår blev riktigt bra! Det är det som är tjusningen med att handarbeta. Man vet aldrigt hur det kan bli i slutändan!

  6. Det är så roligt att se hur det blir i helt andra färger, många gör också ett “eget” sista varv har jag sett, kul med olika ideer! Stjärnan blev riktigt snygg!

  7. Fiff says:

    Jamen, den är ju superfin! Perfekt bebisleksak ju.

  8. Therese says:

    Så delikat og fin!

Leave a Reply

