Julförberedande syssla

Jag har gjort lite etiketter för framtida bruk, till när en del julbak och godistillverkning så småningom kommer att uppta tid i köket.

hemmgjord etiketterEtiketterna är utskrivna på transferpapper, där motiven sedan går att stryka på, på tyger. Sådana papper finns t ex hos Ink Club här för ljusa tyger, och här för mörka, men även Clas O har sådana papper, där är de dock lite dyrare och mer glansiga.

En del transferpapper kräver att motivet spegelvänds innan utskrift, andra inte, så läs noga medföljande beskrivning innan du skriver ut.

Etiketterna jag har gjort kan du ladda ner i pdf-fil här, rättvänd eller spegelvänd:

pepparkaksetikett

pepparkaksetikett spegelvänd

Och så här ser etiketterna ut (OBS! förminskad version, ej lämplig för utskrift):pepparkaksetikett

Den sista etiketten har jag lämnad oskriven. Det finns vita pennor som används i restaurangbranschen (saluförs bl a av Akademibokhandeln) och jag tror att det går att skriva med dem på dessa etiketter, efter att etiketten strukits på tyget.

This entry was posted in Glasburkar, Jul and tagged , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Julförberedande syssla

  1. Agneta says:

    Så fina etiketter! Det är sådant där pilleri jag inte har tålamod med på datorn. Tack för att du delar med dig av dina. Jag tänkte köpa en vit tuschpenna på bokhandeln för att skriva på svart papper. Då rekommenderade hon mig vit bläckpenna istället. Den blev skarpare i färgen.

  2. Hanne says:

    Sååå fint! har aldrig vågat att ge mig på transferpapper trots att jag köpte några ark på loppis (!!!) för ett tag sedan. Men man kanske borde våga … . Dina etiketter kan jag i alla fall inte konkurrera med, de är väldigt snygga.

  3. Superfina! Tack för att du delar med dig. Julbaket förhöjs en hel del genom denna fina presentation.

  4. Så mysigt! Längtar till nästa vecka då jag tänkte baka 🙂

  5. Agneta says:

    Sv. Jag har använt ÖBs väggfärg. Och bilden ljuger nog lite. Det lyser igenom rätt bra efter bara en strykning:-) Men två blir bra!!!

  6. Fiff says:

    Så fina! Blir en helt annan touch på burkarna nu 🙂

Leave a Reply

