Pepparkaksformshängen till granen

pepparkaksformarI år tycks granhängen i form av pepparkaksformar vara vad jag har fått dille på. Häst och gris är målade inuti, decoupagerade utanpå och hästen har dessutom fått lite fler detaljer, såsom behåring på väl valda ställen och sadel. Sadeln gjorde jag av filt med broderade stygn och lite pärlor på rad.

Gubben och gumman har pimpats med kopparblad och vingar från en konservburk. Hängen kommer senare i form av metalltråd. Egentligen ville jag borra hål i skullen på dem, men borren ville liksom inte fästa och jag slant bara.

Förra årets dille på området granhängen handlade mest om konservlock, ja, som t ex denna (ringar från konservkanter när locken tagits bort):

konservhänge ringar

eller dessa:

konservlockshängen

eller dessa:

julkulor konserlock3Ha en fortsatt fin vecka!

PS. Imorgon tänkte jag påbörja en liten utlottning av egna små tygtryck från Screentryckskursen jag gick i juni. Så håll utkik om du är intresserad!

This entry was posted in Jul and tagged , , , . Bookmark the permalink.

12 Responses to Pepparkaksformshängen till granen

  1. Vad fina prydnader du har gjort! Så du skall också starta en utlottning! Bra inför jul med flera gratis julklappar. Jag undrar hur du gör hål i dina metalkonstverk?

  2. lopplisa says:

    Tack Susanne! Spik och hammare, syl och hammare eller borr brukar fungera fint i de flesta fall. Pepparkaksparet lyckades jag dock inte göra hål i. Grisen och hästen har trådar inbakade i decoupaget. /Pia

  3. Miri says:

    Meh! Jag som tycker det känns som jag följt dej i åratal och så upptäcker jag att inte har jag sett dom där fjolårshängena förr. Och så börjar jag gräva ner mej i dina arkiv och upptäcker att där finns det mycket att upptäcka! Här blir det en hel del att pinteresta! Gillar alldeles särskilt dom där konservlockshängena på mittenbilden.

  4. Agneta says:

    Det är ju som jag alltid sagt. Bara fantasin finns kan man skapa vad som helst. Helläckra pepparkarsformsfigurer!! Änglarna med konserburksvingar… ja där föll jag pladask!
    Jodå de tre Stjärnorna ger tre dagliga önskningar fram till jul 🙂 Eller så kommer några med guld, rökelse och myrra. Julafton är min födelsedag nämligen!

  5. Tjusigt!
    Jag går förbi pepparkaksformar i loppisen några gånger i veckan och funderar varje gång om jag skulle pyssla något trevlig av dem. Ja, tiden får utvisa vad det blir 🙂
    Har sett att man på andra material kan sätta frystejp/maskeringstejp för att inte slinta när man borrar. Kan det fungera på pepparkaksformar månntro??
    Ha det gott!

    • lopplisa says:

      Testade med en ganska glatt målartejp. Hjälpte inte, borde varit tejp av någon annan sort förstås! Tack för tipset! Tips är alla tiders!!

      • Varsågod! 🙂
        Ja, tips är alltid bra!

        Ikväll har en pepparkaksforms-idé kläckts här.
        Ska röra ihop en pepparkaksdeg och packa in tillsammans med några pepparkaksmått och ett par tubs (en tub, flera tubar…?!) kristyr och ge bort i 4-års present. =)
        Måste bara köpa hem socker upptäckte jag…!

        Åh, Är du på besök hemma hos mig kanske (ang. jackan…)?! 😉
        En trevlig tanke! 🙂

  6. Pysselfarmor says:

    Så fina granhängen och jag gillar att hästen har fått sadel!

  7. Sanna says:

    Superfina julgranshängen! ❤

  8. Therese says:

    Så typisk deg å lage julepynt av pepperkakeformer. Kjempe fine. Så artig at du pynter treet ditt etter hva du har vært opptatt av. Jeg likte fjorårets pynt veldig godt også. Særlig de med tall var helt vinduerlige. Du er så kreativ og flink!

  9. Anita says:

    Gillart skarpt!! Tror vi skulle ha himla mycket att dela i en gemensam pysselkväll – har du funderat att flytta norrut?? Ha en himla trevlig lördagskväll.

    • lopplisa says:

      Ja, en gemensam pysselafton vore inte fel!! Jag får väl överväga att dra norrut! Har förresten påbrå från Ångermanland, men det är väl geografiskt lite som Norrlands södra vändkrets och inte tillräckligt högt upp, för att man ska kunna pendla till dina trakter för en pysselkväll? 🙂

Leave a Reply

