Kalendertips i återbruksanda

kalendertipsHär syns två typer av “kalenderförpackningar”. De tre bakre är gjorda av Festis/Mer – tetra pak. De fyra främre har stommar av toarullar.

Toarulleförpackningarna är en idé jag lånat från Miris. Här på hennes blogg hittar du en utomordentlig beskrivning för hur de är gjorda.

Festis/Mer-förpackningarna går exempelvis att göra på följande vis (av kartongspill, snören, band etc).

1. Klipp rakt av toppen.

2. Klipp ut en kartongbit, 4,7 x 6 cm stor, för att använda som lock. Limma fast hälften av locket (3 av 6 cm) baktill på förpackningen.

3. Gör hål som de tre gröna pilarna visar.

kalendertips2

4. Trä ett snöre genom hålen.

5. Dekorera och numrera.

6. Fyll med något innehåll och stäng locket med en rosett gjord av snöret.

7. Trä ett snöre under locket från sida till sida, för upphängning.

kalendertips3

Ja, det var allt! Ha en fin 1:a advent!!

This entry was posted in Beskrivningar and tagged . Bookmark the permalink.

5 Responses to Kalendertips i återbruksanda

  1. Therese says:

    Wow!! Så kule. Det er så lett å bli glad av det du lager 🙂 God advent.

  2. Miri says:

    O, vilka läckra kalenderpaket! Det får jag lägga på minnet för mina framtida barnbarn … Sätter det på min pinterestboard “Kreativ inspiration”.

  3. Åsa.Li says:

    Jätte fint! Smart att använda mer förpackningarna.

  4. Kul återbruk! De med toarullarna har jag funderat på. Får väl bli nästa år, har råkat använda upp mitt lager i ett julprojekt.

Leave a Reply

