Julstrumpa

Det började med att jag klippte ut filtbokstäver på fri hand, vilka sedan syddes fast på en liten bit hobbyfilt. När det väl var klart hade jag ju ingenting att pryda det lilla broderiet med. Sagt och gjort! En julstrumpa tillverkades i all hast i en svettig tête-á-tête med symaskinen. En tunn, bred spets syddes också på. Kanten upptill virkades i Järbos Moagarn och syddes fast i efterhand. Och sådan blev julstrumpan:

julstrumpa

På förmiddagen tog jag en cykeltur till second hand (fantastiskt att det fortfarande går att cykla obehindrad av snö och is 🙂 Love it!) Väl i kassan gjordes ett impulsköp som heter duga! I en hylla bakom själva kassan stod nämligen en overlockmaskin som inte kunde undgå att snudda vid min blick, just som jag var i färd med att betala lite böcker och en plåtburk. Jag bad kassörskan förstås att få kika lite närmare på maskinen och kunde konstatera att manual saknades. Två sekunder senare var Visakortet draget för en andra gång och sedan dess är jag ägare av en overlockmaskin av okänd beteckning á 765 riksdaler. Ja, det var visst en Husky, mer kommer jag inte ihåg. Det får jag väl se imorgon. Inte kunde jag cykla hem med den på pakethållaren, därför står den ännu kvar! Diagnos? 

This entry was posted in Jul, Tyg and tagged , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Julstrumpa

  1. Hanne says:

    Låter bra, tycker jag. Diagnos: hantverksnörd, men en overlock är faktiskt väldigt användbar. När du kommer fram vad det är för modell kan du ju meddela, det kanske finns någon i cyberrymden som har tillhörande manual och kan kopiera den?!

    Sov gott över ditt köp

  2. Vilket kap! Diagnos: förutseende och prismedveten samt i behov sv. Bil, om du inte redan har en sådan. Julstrumpan superproffsig!

  3. Agneta says:

    Så fin julstrumpan blev!! Den virkade kanten blev bara så bra också ser ju ut som riktigt ludd, eller som min bror sade då han fick nya vinterstövlar då han var liten, kastade sig om halsen på mamma, Tack snälla, snälla mamma. Dom är jättefina och det är ju LUDER i hela stöveln!
    Hoppas du får tag på en manual till det verkliga fyndet, overlockmaskinen! Kramar

  4. Mia Claesson says:

    En sån tjusig julstrumpa formsydd och allt! Och det där med att köpa på sig mer än man kan bära jag är likadan. Bär och kånkar så armarna blir långa. Sist fick jag dock hejda mig och inse att den där växasängen inte alls går att bära själv utan skickade maken att hämta efter jobbet. Lycka till med maskinen det går ju säkert att googla efter en manual. Undra om det var en en huskulock jag hade innan min Pfaff kanske har jag kvar manualen skall titta.

    • lopplisa says:

      Tackar! Nä, en växasäng är nog vansklig att kånka hem för egen maskin!! Aha.. allt detta bärande till/från loppis kanske förklarar varför jag har så oproportionerligt långa armar i förhållande till benen?? Och sjyst förstås om du skulle trilla över en manual bland dina pinaler, annars går det kanske, som du säger, att googla fram en sådan. Ja, jag är ju inte särdeles haj på vanliga symaskiner heller, så det blir till att öva som en konsertpianist fast på maskinsömnad gånger två framöver.

  5. Mimmi says:

    Snygg strumpa 🎅 bra köp där med overlocken om du skulle ångra köpet så köper jag gärna den av dig god jul och gott nytt år / Mimmi

    • lopplisa says:

      Gott nytt och God Jul till dej också 🙂 He he.. ja, det kanske blir så att jag säljer den vidare sedan. Som du vet är jag näst intill allergisk mot symaskiner. Har inget “gehör” på det området! Vi får väl starta DV vettja 🙂 Du har hand om syateljén och jag tar screentryckeriet..

  6. Tyg och otyg says:

    Det låter ju som ett fantastiskt fynd! Jag är väldigt sugen på en overlock själv. Såg en på Myrorna tidigare i höstas, men det var någon no brand-maskin, så jag vågade inte chansa på den. Manual skulle jag tro att du kan googla fram, alternativt kan du ju kontakta tillverkaren och be snällt, så kanske du kan få/köpa en ny manual.

Leave a Reply

