Mandelkvarnsljusstake

Nu är det näst sista (tror jag) söndagen som Borgmästaren kör sin utmaning “I mina händer”. Kolla gärna där under dagen, och spana in vad andra deltagare har för sig.

i mina

Själv bidrar jag med följande:

Mandelkvarnar är ju fina grejor och man hittar dem ofta till billiga penningar på loppisar. Fast så mycket till användning, förutom till prydnad, har då jag i alla fall inte haft. Så vad kan man då ha dem till, om man inte kvarnar mandel?

Ja, i somras planterade jag taklök i en sådan kvarn, men utan någon längre succé. Taklöken blev inte särskilt långlivad. Nu har jag i stället gjort en liten, tät (förhoppningsvis) låda av ölburksmaterial, konservmaterial och häftklamrar – förstärkt med aluminiumfolie och gjutit ljus i lådan. Det är en gammal idé jag haft och lika länge har gjutmassa och vekar stått orörda på en hylla i hemmet. Jag måste ju också få säga att det minst sagt känns befriande att lyckas beta av en gammal idé! Gamla idéer är ju som pre-ufon i pysselsammanhang och de kan gnaga likt möss, på både sans och samveten.

Nåväl, sådan blev i alla fall ljusanordningen:

ljusstake mandelkvarn12

Nöjdhetsfaktor 10 av 10 möjliga (förutsatt att den inte läcker)!

Ja, det var allt! Tack och hej!!

This entry was posted in Ljusstakar, Loppisfynd and tagged , . Bookmark the permalink.

8 Responses to Mandelkvarnsljusstake

  1. Agneta says:

    Jag köpte en mandelkvarn på loppis i somras… Å inte har jag då använt den en enda gång.. Jag som såg framför mig många goda bakverk nu då jag kunde mala mandel.. Vad fick jag det ifrån. Jag gillar ju inte att baka. Tack för tipset. Det får kanske bli en ljusstake av den istället 🙂

  2. Underbar! Har inte settmandelkvarnar förr, kanske eftersom jag inte ens vetat att de existerar. Nu kommer jag säkert se massor av dem. Visst är det skönt att gå göra saker som man haft på idestadiet i åratal. En del av dem blir ju bara pannkaka medan andra lyckas. Förstår att du är nöjd med den här!

  3. Vilken fin ljusanordning!
    Härlig blogg du har, så roligt att du tittade in hos mej!

  4. Jo, jag hade rosenbladen sedan innan. Köpt dem för att dekorera bakverk med. De är ätbara men man drar sig för att äta dem så de ligger oanvända i skafferiet. Lika bra att bada upp dem. Det borde bara vara att torka egna rosenblad. Jag önskar jag hade lavendel också..

  5. Vilken kul idé! Och de där pyssleidéerna som ligger, håller med dig – de kan göra en galen 🙂

  6. maria says:

    blev riktigt häftig , nu fick jag huvudbry igen som vanligt när jag besöker din sida
    har ju en mandelkvarn fastskruvad i en hylla i köket
    kunde ju vara kul att använda den någon gång – tack för tipset .

Leave a Reply

