Risig påskbukett

Njovars! Igår tyckte jag att kvällen gott kunde ägnas åt lite pyssel. Pluggeriet är under kontroll och jag är snart klar med nästa inlämningsuppgift. Att knåpa och sammanställa tankegods – väga samman, tro mig förstå, dra slutsatser, associera och referera till läst kurslitteratur brukar inte vara oöverkomligt svårt för egen del, bara ämnet är intressant. Men i andra fall är jag nog rätt oduglig.  Och tänk förresten så bra man funderar pysslande! Ja, därför blev inte den förmodade långa bloggpausen längre än till dags dato :)!

Påsken närmar sig ju med stora kliv! Inspirerad av Anitas fina ris (från Handkraft & Återbruk), utvecklade jag en påskbukett. Det blev nämligen mer en bukett än ett ris, även om så inte var tanken från början.

gula blommor påskris2

Glasäggen fyndades på loppis i förra veckan, fem stycken för tio spänn. Hållbara verkar de också vara, åtminstone höll två av dem trots tapp i golvet från bordshöjd. Vasen är från ett tidigare pyssel.

Blommorna gjorde jag av två snarlika servetter och stjälkbladen av papperssnöre. Stjälkarna och blomfästena målades gula. Blomfästena gjordes för övrigt av tygremsor.  Egentligen var planen att göra små pom poms av servetterna, men si det gick inte. Istället fick jag sno ihop något som liknade blommor. Så var utslagna blad på grövre “stjälkar” givna och blombuketten ett faktum.

gult ris blommorSå, nu utlovar jag inga fler bloggpauser. Plötsligt sker det väl bara! Ha det fint i så fall tillsvidare!!

This entry was posted in Påsk and tagged . Bookmark the permalink.

3 Responses to Risig påskbukett

  1. Åh va snygg! Nu blev jag väldigt sugen på att pyssla påskris. Tack för inspirationen 🙂
    Du gör så underbara saker!,

  2. Agneta says:

    Så himla praktiskt hemma hos björkallergiker tillexempel. Bollarna blev mycket finare än att ha fjädervippor i tycker jag.

  3. Fiff says:

    Men wow, så fint! Cool färgkombo.

Leave a Reply

