Påsklyktor – konservåterbruk

Vill man fixa mysig påskstämning, behövs inte mer än ett par avlagda konservburkar, en syl, ett motiv, lite tålamod och starka handleder. Jo, nog tär det allt att pricka hål i konservburkar med en syl, så det gäller att inte riva av plåtburk efter plåtburk utan flerdagsvilor (helst) emellan.

Först tejpade jag med målartejp över de parti där motivet skulle framträda och ritade upp dess konturer på tejpen. Ja, sedan var det bara handkraft med syl som gällde och att göra hål efter hål, genom tejp och burk.

konservkaniner

Därefter målade jag burkarna lite slarvigt med akrylfärg och repade av lite färg med sandpapper, när färgen var torr. Jag tänkte nämligen att just de partierna kanske kunde komma fram lite snyggt efter årslångt rostbete på balkongen så småningom.

kaninkonserver

Inspirationsbilder till fler lyktor av denna typ eller liknande finns till exempel här.

This entry was posted in Återbruk, Konservburkar, Påsk and tagged , , , . Bookmark the permalink.

10 Responses to Påsklyktor – konservåterbruk

  1. Sanna says:

    Snygga i all sin enkelhet.. =)

  2. Therese says:

    Så fine de ble! Står på min “liste” over ting jeg en gang skal lage. Takk for inspirasjon.

  3. Maria says:

    oj vad coolt…nu blev jag ju jättesugen på att göra såna…också 🙂

  4. maria says:

    vad fina , speciellt när dom var tända .

  5. Miri says:

    Så gulliga! Men vilket jobb med alla dessa hål! Jag får ont i handlederna bara av att titta på bilderna. Ta borrmaskinen nästa gång! Jag lägger in en bild härifrån på min Pinterest.

  6. Annika GW says:

    Du har ju lyckats att pricka in alla prickarna riktigt bra! Vilket “pilljobb”! Jättefint! / Annika

  7. Agneta says:

    Sådana där ljuslyktor av konservburkar gjorde vi i scouterna på 60-talet… Ja inte med påskkärringar med andra mönster. så tände vi dem då varje kväll då vi avslutade våra möten. satt i en ring runt dem.. Å nostlgin flödar 🙂

Leave a Reply

