Lite annorlunda vas

Den här vasen är nog lite annorlunda än mot vad som är brukligt, både till utseende och till innehåll, men innehållet går förstås att variera. Man behöver ju inte ha ett handfång, smått trötta maskrosor där i, förstås! Men, nu när jag behövde något tämligen långstjälkat för att gestalta en möjlig funktion som plåtgrejen kan inta, då fanns det så gott som bara maskrosor att tillgå längs min promenadväg.

maskrosvas Och just som jag stegade hemåt med maskrosorna i min hand, och kanske mest för att de började sloka ganska omgående, kunde jag starkt förnimma en känsloerinring från barndomen. Nämligen.. blommor i ett knippe som törstande efter vatten, gradvis slokar i realtid i svettig hand. Ja, för hur många gånger i sin barndom har man inte skyndat hem, som på liv och död, med handplockade, slaka buketter från naturen? Jäktat hem, mot tidens alla odds, och väl hemma stolt hojtat att man har plockat blommor, underförstått: det behövs en vas illa kvickt? Lämnat över de, i handen, nästan fastklibbade, tilltufsade blommorna och sedan omgående vänt om, för att ila ut igen och leka?

This entry was posted in Decoupage and tagged , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Lite annorlunda vas

  1. Hanne says:

    Visst minns jag, både mina egna små buketter och de stora barnens. Med en sladdis har jag lyxen att få uppleva en gång till. Och visst är det häftigt att dessa minnen sitter så djupa. Och att de sitter just i handen. Precis som när man tittar på en liten människa som fortfarande stoppar allt i munnen – visst minns man exakt hur en träkloss känns på tungan, trots att man inte bitit på en sen man var typ 6 månader gammal? Så djupt sitter kroppens minnen. … Lite filosofi såhär på kvällskvisten.

    Sov gott

  2. maria says:

    Den vasen var ju riktigt häftig – du är så duktig på att jobba i plåt / metall .

  3. Fin! Hade missat att du i tidigare inlägg tipsar om P1 och P3 dokumentärer. Jag har betat av de flesta P1 dokumentärer och jobbar nu av P3s. Ska kolla in svirntologprogrammet. Vad gör man när man lyssnat på alla program? OCH alla På minuten? Tips om andra mottages tacksamt. Börjar känna viss stress över det. Märker att de nya P1 dokumentärerna många gånger är repriser.

  4. Therese says:

    Du lager kunstverk! Veldig, veldig fin.

    Jeg tenkte på blomsterhistorien din i går da jeg plukket noen eplegrener i blomst og måtte skynde meg hjem før de visnet helt. Jeg har en venninne som plukker blomster til meg og det gleder så veldig på mange måter.

Leave a Reply

