En marsma

En gång i tiden, för snart sagt ett år sedan, fick jag för mig att jag skulle göra slag i saken och sy en marsma. Ungefär då togs de första saxklippen och tråd sköts genom ett nålsöga.

Första gången jag fick syn på en marsma i bild var här, hos Pysselfarmor och det var väl därefter som lusten att sy en egen började gro. Innan dess hade jag inte ens en aning om att marsmor fanns. Nåväl, vad namnet marsma kommer ifrån, och andra stavningar därtill, om det dryftas det hos de lärde: Pysselfarmor, Elin och Hedvig.

Marsman lär vara av samiskt ursprung, åtminstone som idé och nyttoföremål, oklart är ännu själva ordets etymologi.  Det är i alla fall en liten tygpåse att ha allehanda viktiga sytillbehör i och antagligen är marsmor så gott som måsten hos släktet nomadiserande brodöser och brodörer av idag.

marsma rulladSå här ser min marsma ut hoprullad.

marsmaHär har vi utsidan med ett par fåglar och en del annan hittepådekor och insidan med lite kvinnlig fägring. Några fickor rymmer min marsma och så finns det plats att sticka nålar av olika slag i, precis som brukligt.

Yes, så skönt att marsman blev klar till slut, efter cirkus bara ett års trögsam sömnad och eftersom det mesta av materialet består av återbrukade överblivna småttingbitar och lite mellanstuvar från de egna gömmorna, tänkte jag att den kunde platsa i Klockarbarns återbruksutmaning, del två.

PS En del brodyrgarner är dessutom från second hand, likaså kantbandet. Vidare är måttband, alla nålar i bild, fingerborg och märkpennan också därifrån. Tja, är man en loppisråtta, så är man..

This entry was posted in Tyg and tagged , , . Bookmark the permalink.

15 Responses to En marsma

  1. Therese says:

    Dette er jo ett kunstverk! Så veldig flink du er til alt mulig.

  2. hennihenni says:

    Läcker! Så skönt med projekt som blir klara efter längre tid…

    Gubbkeps är ingen dum idé! Lägger på minnet 🙂

  3. Fiff says:

    Så charmig! Vackert.

  4. Sanna says:

    Så himla fin! ❤

  5. Supersnygga! Var tvungen att kolla in på dina länkar vad detta kunde vara. Har aldrig hört talas om detta konstiga ord. Men det kanske inte är så konstigt för jag är en Göteborgare sen barnsben och har ingen kunskap om Lappland och samer.

  6. Helt underbar! Har aldrig varken sett eller hört liknande!

  7. Men du, din marsma vill man ju öppna hela tiden, eller aldrig stänga, så fin den är där inuti!
    Men så smidigt att ha allt samlat, bara att knyta ihop och ta med sig!

  8. Miri says:

    Fin och personlig marsma blev det, men det var ett nytt ord för mej också. Jag måste nog göra en sån – inte för att jag är så nomadisk själv, men mina sybehör har stor vandringslust, och det vore kanske lättare att hitta dom om dom åtminstone är någorlunda samlade.

  9. Pysselfarmor says:

    Gosch så fin den är! Det där ordet marsma vet jag inte om det är så samiskt – jag har frågat flera samer jag känner, men de känner inte igen ordet. Jag kan inte samiska själv.
    Däremot finns det ord som heter pasma och det är en eldpung som samerna hade.
    Kolla in Digitalt museum på Nordiska där kan du se flera olika sypåsar och synpungar.

    • lopplisa says:

      Jaha, där ser man! Tack för vidare info!! Man undrar lite vad ordet marsma i så fall kommer ifrån. Lite långsökt att härleda det till latinets marsupium i alla fall, med betydelsen pung, liten väska.

  10. hanne says:

    vilken superfin grej. Skulle jag egentligen vilja titta ännu närmare på. Så vackert gjort. Börjar omedelbart fantisera om något liknande – eller vad man skulle kunna använda en sån till mer än till sybehör. … Tack för all inspiration som alltid finns i dina inlägg. Sån kreativitet!!! Ha´t gott

  11. maria says:

    Marsma har jag aldrig hört talas om , men fin blev den .
    tror kanske jag behöver någonting liknande .

  12. Erika says:

    Den var ju superfin!!! Helt underbar! Jag har också sytt några marsmor och fått lära mig att det heter just marsma, men det var roligt att få lite samisk “inside information” om namnet 😉

Leave a Reply

