Turkosa tumvantar

Hittade ju en jättebobin tunt ullgarn på loppis för en tjuga. Jädrans så mycket till broderier det kan bli av detta, tänkte jag då, ovetandes om att det också kunde duga till att virka ett par tumvantar av. För när det kommer till garner så har jag en mycket liten hjärna.

Virkandet gjordes på känn, utan mönster som brukligt är. Så när den ena vanten var klar, var det bara att fortsätta med den andra, medans mönstret satt som en smäck i tanken.

turkosa tumvantar2

Sedan blev det till att brodera några garnstreck, fast med andra garner på ett par filtrundlar jag klippt ut, och vidare sydde jag dit ett par högst matchande omaka knappar. Så om nu vädret envisas med att gradvis bli allt dystrare och snåla nordanilar skyndar ner från kallare breddgrader, ja, då står jag i alla fall rustad med ett par nya vantar.

Ha en trevlig helg!!

This entry was posted in Virkning and tagged . Bookmark the permalink.

8 Responses to Turkosa tumvantar

  1. Virka vantar utan mönster är klurigt. Jag är imponerad att du fick dem lika stora. Jag antar att detta inte var första gången du virkade vantar?

    • lopplisa says:

      Ja, hade jag väntat lite längre mellan färdigställande av maken till makan, då hade det förstås blivit lite mer komplicerat att få dem lika. Nu låg ju maskantal etc färskt lagrat i minnet.

  2. Miri says:

    Finfina vantar det där – dom kommer du att ha glädje av i sommar, eller höst eller vad det nu är för årstid. Men du tycks ju ha mycket kvar av garnet, så varför inte ett par härliga långkalsonger också? Kan behövas till midsommar …

  3. Pysselfarmor says:

    Vilken vacker färg! Tänk jag “springer aldrig på” sådana garnfynd på loppisar – bara acrylgarner och det vill jag inte ha.

  4. maria says:

    Härliga vantar , kanske resten av garnet räcker till matchande mössa , halsduk eller liknande . trevlig lördag kväll .

  5. hennihenni says:

    Tjusigt! Men hoppas de inte behövs på ett bra tag ännu….

  6. Ingrid G says:

    Riktigt riktigt snygga! Underbar färg oxå!
    Dessa hade man gärna burit!! 🙂
    Mvh/ Ingrid

Leave a Reply

