Ljuslykta och en vas

Finaste lillvasen får man genom återbruk av en flarra, tom på flytande buljong.

gullvivevasDet är bara att skära bort plastöverdraget kring mynningen och lägga flarran i blöt, så lösgör sig etiketten av sig själv. Himla praktiskt när etiketter är så lätta att hantera!

I mina trakter får man handplocka en bukett gullvivor till sej själv, men i vissa andra delar av landet är gullviveplockning tydligen förbjuden, se Wikipedia. Där kan man också typ läsa att yngre gullviveblommor hänger ner mot stjälken som vore de vissnande, medan äldre blommor grupperar sig tätt tryckta mot varandra i en enad, ståtlig klunga. Det kan ju vara gott att veta så att man inte kasserar yngre blommor i tron att de har vissnat ner.

En tidigare make over är påskgiraffen som inte bryr sig så mycket om att påsken redan är över. Och vad gör det, när hen gör sig tjusigt fin tillsammans med gullvivor till exempel?

Och slutligen.. ett annat återbruk är denna F!-lykta som snart ska ges bort i present…

Filykta2
.. och det är okej att visa lyktan redan nu, då mottagaren bara läser min blogg på ordination.

Här har jag gjort hål med syl och inte är det så lätt att alltid pricka rätt alla gånger. Dessutom är det tungt för handled och axel. Jag testade också att göra hål med borrmaskin på stativ, och det skulle förstås kunna funka, om man har något som håller själva konservburken helt stilla. Det hade inte jag, så den idén skrotades efter bara några hål.

PS

Idag är det ju måndag! Hos Klockarbarn fortsätter förstås återbruksutmaningen och under dagen kommer det att droppa in återbruk från andra håll här!

This entry was posted in Återbruk, Konservburkar and tagged , , , . Bookmark the permalink.

16 Responses to Ljuslykta och en vas

  1. klockarbarn says:

    Den giraffen är underbar. Tänk vad många såna flaskor jag slängt. Det ångrar jag nu när jag ser din.

  2. Krajamaria says:

    Super fina lyktor! Jag har gjort marschall-hållare på liknande sett tidigare. Mitt tips som kanske kan göra det lättare för dig är att frysa de med vatten. Sen slår du med en spik och hammare där du önskar hål, innan isen smälter. Går jätte smidigt. 🙂

  3. emma says:

    Roliga återbruk!

  4. Erika says:

    Härliga lyktor! Och giraffen är ju helt underbar. Tycker hen passar året runt!

  5. Annika GW says:

    Oj, dom flaskorna brukar jag alltid slänga. Har inte alls tänkt på att dom är fina som vaser! Nästa flaska behåller jag! / Annika

  6. Åsa.Li says:

    Gud så snygga lampor!

  7. Bara anna says:

    Roligt att hitta hit och få se allt fint du gör. Lyktorna bara älskar jag!
    Ha en fin dag!

  8. maria says:

    Jag har liknande flaskor av grillolja .. lyktan var cool .

  9. Sanna says:

    Åh giraffen är ju galet fin och värd att få synas året om =)

  10. Riktigt snygga lampor! Förutom bra budskap så har du fått det så jämt. Jag har fyllt mina burkar med vatten och ställt i frysen så de blir fulla av is som motstånd. Men det blir ändå rätt skevt…

  11. Anita says:

    Klart giraffen gillar tiden efter påsk oxå, speciellt när han får mums i sig årets första gullviva!

    Kan verkligen förstå slitet med att syla hål i plåtburkar men snyggt så rackarns blir det. och unikt.

    Syla lungt!!

  12. Fiff says:

    Snygg vas! JAg önskar också att alla etiketter var så lätta att få loss. Vissa verkar vara limmade med nåt överjordiskt superlim, gah! Frustrerande när man vill återanvända.
    Och fräsig lampa! 🙂
    Jag har hela trädgården full med gullvivor, de är nästan som ogräs här! Så jag utrotar dem som växer innanför tomtgränsen 😛

  13. Miri says:

    Jag antar att känslan i budskapet på lyktan gav dej kraften att orka slå alla dessa hål. Starkt jobbat!

  14. Therese says:

    Du altså, så kul lysestake! Blomstervasen er perfekt og veldig fint gjenbruk.

  15. Grym lykta/lampskärm! 🙂

Leave a Reply

