Återbruk – lite smått och gott

Nu är Klockarbarns återbruksutmaning redan inne på sin fjärde vecka.. och jag med! Veckan som gått har bestått av lite jobb, lite återbruk och desto mer pluggeri, bland annat vardagligt jox. Och så har syrran fått förskottspresenter till sin födelsedag, som egentligen inte äger rum förrän om ett par dagar. För så jädra noga är det ju inte, att precis på dagen pricka rätt, för folk som ändå inte längre firar sånt tjafs – mej själv inkluderad.

Så vad har då återbrukats nu då?

Först ut en stor, finsk, tvåspråkig gurkburk som bara stod och väntade på mej vid återvinningen en arla morgonstund. Glad som en lax över fyndet, skyndade jag hem med burken under armen, själsligt dansandes över asfalten.  Hur glad blir man inte över sådana fynd??? Numera agerar gurkburken kruka åt min ampellilja och jag är SÅÅ nöjd.

finsk gurkburk

I torsdags hade vi en container här i närområdet. Något släpades duktigt dit, inget togs med tillbaka! Man skulle ju kunna tro att det var en kbt-övning att inte länsa containern för egen del…. fast sanningen å säga så fanns det inget av minsta charm att plocka med hem. Men, en stråresväska eller vad man ska kalla den, modstulen på grund av allehanda skavanker, var jag nästan på väg att slänga i containern.  Jag ångrade mej i sista stund strax innanför ytterdörren och numera ser väskan ut så här, efter omplåstrande decoupage och riktade lagningar/ändringar av handtag och låsanordning:

stråväska decoupage

Så småningom ska jag ta mig an innanredet och piffa till det med. Jag behöver bara en plan, inte fyra olika.

snabbkaffeburk decoupage

En burk tom på snabbkaffe fick också ett yttre med samma typ av servetter. I burken tänker jag förvara förbrukade batterier, till dagen jag kommer ihåg att ta med dessa syraimpregnerade ting till batterilådan – ett och ett halvt stenkast från huset.

Och på tal om syraimpregnerade batterier.. Bor man som jag, i ett område där det nästan aldrig blir strömavbrott (peppar, peppar..), då har man inte så mycket nytta av ficklampor. För egen del hinner batterier i ficklampor bli obrukbara mellan en användargång till en annan och ofta med frätskador som följd. Så, istället för en ficklampa har jag numera en ficklampsljuslampett på mitt kylskåp. Ja, eftersom själva ficklampan har ett magnetfäste och kylskåp lätt attraherar magneter, får ficklampsljuslampetten tillsvidare sitta där.  Och eftersom värmeljusljus definitivt är mysigare än glödlampeljus har jag hittat ett helt nytt passande område för min ficklampa.

ficklampslampett

Kolla gärna in vad andra hittat på av återbruk och delar med sig under dagen – här hos Klockarbarn.

So long!

This entry was posted in Decoupage, Konservburkar, Ljusstakar and tagged , , , . Bookmark the permalink.

9 Responses to Återbruk – lite smått och gott

  1. Agneta says:

    Den väskan blev ju hur romantisk som helst! Visst är det jobbigt med alla dessa idéer man har i skallen. Undrar många gånger när man skall hinna förverkliga alla 🙂

  2. klockarbarn says:

    Kanonfint. Jag tror att du måste vara den mest uppfinningsrike återbrukare som finns. I alla fall den som lyckas bra varje gång 😉
    Inspirerande.

  3. Gillar både väskan och ficklampan! Ficklampan ett extra plus för att den verkligen var cool. Tog ett tag innan jag fattade att det var ett värmeljus där.

  4. Fiff says:

    Åh, vad coolt med ficklampan!! Och kbt-övning, hihihi 😀

  5. hennihenni says:

    Det var minsann en ljus idé att använda ficklampan på det där sättet 🙂

  6. Krajamaria says:

    Gillar återbruket med ficklampan! 🙂
    Roligt att du gillar mitt veckans återbruk. Håller med om att turkosa ben nog är finare än vita. Man måste ju våga sticka ut lite ibland. 😉

  7. maria says:

    Men så flitigt du pysslat den här veckan , letat stora burkar överallt men inte hittat .
    väskan blev riktigt fin och lampan var ett lysande återbruk .

  8. Jag förstår verkligen din glädje, hittade en stor hink med det fina namnet brunsås på…visst blir man lycklig 🙂
    Ficklampan är underbar, väldigt snygg modell och kul idé!

  9. Pysselfarmor says:

    Den där rooooooooooosa väskan skulle mina barnbarn gärna ha dockornas kläder i. Tack för idén!

Leave a Reply

