Beige tantväska

Ja, nu tror jag bestämt att det är sista tanten ut! Sömnad tycks för övrigt smyga sig in allt mer i min vardag och lite snitsigare börjar jag bli, men det kostar på! Mycket kaffe pimplas och sockersuget utsöndrar någon slags laddning som säkert känns av på någon meters avstånd, eller två! Dock är det där med trådspänning något jag inte fått kläm på och jag vet inte om jag varit där och fingrat, fast det inte var läge. Nu får jag ställa in trådspänningen så fort byte av tyg sker eller tyglagren ökar, annars blir inte sömmen bra. Titt som tätt alltså.. Ska det vara så??? Finns det inget gyllene mellanläge som funkar till det mesta?

tantväska beige två
I alla fall.. väskan är gjord av diverse annat, såsom en löpare, en bit kökshandduk, en bit gardin och ett par stuvbitar, samt ett tygtryck på ett slitet örngott. Jepp! och sådan blev den. tantväska beigeJag tror bestämt tanten får göra följe när en tripp till Berlin går av stapeln i början av augusti! Vill du se mer återbruk rekommenderas Klockarbarns återbruksutmaning.

Ha det fint!!

This entry was posted in Tyg, Väskor and tagged , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Beige tantväska

  1. klockarbarn says:

    Gillar väskan skarpt. Den hade jag också behållit själv. Jag ändrar också trådspänning ganska ofta på m in vanliga symaskin och byter nål efter tygkvalité. Det blir bäst resultat så. I vanliga bomullstyger brukar normalinställningen funka och jag byter inte trådspänning bara för att jag kör t ex över fler lager på nåt ställe. Det kanske inte gör dig klokare,

  2. Miri says:

    Very nice väska! Jag har en symaskin som själv tänker ut trådspänningen och annat efter instruktioner om material och söm, men undertråden råkade jag i början sätta in fel så den var helt slapp och det blev verkligen inte bra, så kolla att undertråden är lagom spänd. På min gamla symaskin gällde det att ställa in pressarfotstrycket också, så det var en del rattande innan allt blev bra. Som klockarbarn säger är det klok att också använda rätt nål, och faktiskt byta ut nålen när den börjar vara nött, fast det där är jag riktigt dålig på.

  3. Anita says:

    Mer tanter åt folket och då speciellt din underbara kvinnor som matchar verkligenhet på ett betydligt bättre sätt än de kvinnoideal vi matas med dagligen. Lyckliga Berlinare som får en chans att bekanta sig med dig och dina tanter irl 🙂

  4. kullerbyttatextil.wordpress.com says:

    Så fin väska! De olika tygerna passar ju jättefint ihop och kul att trycka på ett mönstrat tyg!

  5. Pysselfarmor says:

    Vad häftigt frän väska! Jättesnygg. Inte för att jag utger mig för att sy så mycket numera, men gjorde det väldigt mycket förr och tycks mig minnas att jag ställde in beroende på tyg, tråd och nål. Numera blir det inte mycket sytt….en och annan gardinuppfållning och så dockkläder till barnbarnen.

  6. lopplisa says:

    Man tackar för goda råd!! Just idag testade jag en modern elektronisk maskin Janone… nånting! Wow säger jag bara!! Står nu etta på min önskelista! 🙂

  7. Jag tror inte att jag ändrat trådspänningen på…35 år, hehe eller någonsin om man säger så 🙂

Leave a Reply

