Tomatplantor och gödning

I år har jag sju tomatplantor av tre olika sorter. I början höll jag stenkoll på respektive plantas namn genom märkning/skyltar, men hur det nu än var så föll en del märkningar bort vid hantering och omplantering. Summa sumarum: vissa tomatplantor vet jag vad det är för sorter, andra för en mer anonym tillvaro på min balkong.

balkongbild tomatNåväl, i bild syns bara fem av mina sju tomater, alla blommar.

Jo, nu över till det jag egentligen tänkte blogga (fråga) om, nämligen nässelvatten. Just idag har jag tillrett en sats efter de här anvisningarna. Lite spännande att testa! Jag har ju läst mej till att det ska vara bra för tomattillväxten, men undrar just HUR mycket det kommer att stinka av den här brygden? Någon som vet?? Av texten framgår det i alla fall att det är god idé att röra i blandningen för att minska odören.. gott att veta!

Ha det!

This entry was posted in Balkongeri and tagged . Bookmark the permalink.

13 Responses to Tomatplantor och gödning

  1. Miri says:

    Din balkong ser så trivsamt bohemisk ut med alla udda krukor och andra attiraljer. Nässelvatten vet jag inget om, men förhoppningsvis stinker det inte så illa att grannarna börjar undra… Jag får väl läsa om det på Aftonbladet i så fall: “Polisen i Södertälje fick larm om misstänkt liklukt … men det var bara nässelvatten …”

  2. Pysselfarmor says:

    Jag är nu på väg norrut och ska besöka en man med otroligt gröna fingrar, som har en enorm trädgård, och bl.a. vattnar med nässelvatten. Han ska jag fråga….men å andra sidan det där med hur man uppfattar dofter är ju så olika. Det jag tycker doftar äckligt kanske du inte märker alls…..jag återkommer med svar på måndag.

  3. kullerbyttatextil.wordpress.com says:

    Jag gjorde nässelvatten och vattnade mina tomatplantor i mitt växthus och det stank i flera dagar så att jag knappt kunde gå in där! :/ Blev säkert värre eftersom det var instängt, men det var ganska “räligt”. Synd för jag tycker det känns bra med naturlig gödning som man kan göra själv. Hoppas det blir bättre när det är mer utomhus! Lycka till! 🙂

    • lopplisa says:

      Ja, tack! Vill ju gärna kunna vistas på min balkong! 🙂 Hoppas nässelvatten funkar bättre på en öppen balkong än i ett slutet väsxthus! Synd på så lättillgängligt gödningsmedel!!

  4. Fiff says:

    Jag gillar din balkong! Mysig!
    Nässelvatten luktar riktigt illa faktiskt, men du behöver ju inte låta det dra så länge så du inte står ut att vistas på balkongen när du har vattnat med det. Ta det innan! Du får lukta med jämna mellanrum och använda det precis innan det är så illa så du inte står ut 😀

    • lopplisa says:

      Tack för tipset! Jag får väl göra mig en luktbarometer från 1 till tio. När barometern subjektivt når nio, då gör jag slag i saken och tar en slurk till grödan. Sedan är det väl bara att börja på en ny kula 🙂

  5. Annika GW says:

    Har aldrig provat nässelvatten. Men “guldvatten” ( 9 delar vatten blandat med 1 del urin ) kan jag rekommendera! / Annika

  6. Åååh vilken fantastiskt mysig balkong!! Hur har det gått med nässelvattningen?

  7. Funktion – toppen! Doft – botten. Vi kallar det bajsvattnet.

  8. Sanna says:

    Uscha doften är hemsk enligt mig, men alla tycker ju olika..hur har det gått för dig? Mina tomater växer så det knakar..skall stötta upp dom ännu mer imorgon.. Plockade den första mogna idag..MUMS!! ❤

  9. Therese says:

    Så herlig med tomater. Blir spennende å høre hvordan lukta ble. Jeg gjødsler med hønsemøkk. Lukter litt den første dagen og gror godt lenge.

    Fint at du spurte om sommefuglmateren, den er tom for sukkervann og jeg har ikke lagd nytt. Men nå skal jeg gjøre det og fortelle deg om resultatet.

    Insektshotellet står slik til at jeg ikke får fulgt så nøye med på hvem som bor der, men ser noen kryp innemellom. Morsomt at du har observert mangfoldet i bieverden. Jeg kan anbefale deg bloggen http://www.moseplassen.com – en god hageblogg og mye bieprat.

    Jeg skal prøve meg på urteblandingen din en dag.

    Håper du har en god helg!

Leave a Reply

