Solhatt och en närmare titt på en ärtljusstake

Snodde runt på stan och kollade efter något att skydda huvudet med, mot solens mest skarpa strålar. Jag hade hoppats på en stråhatt eller liknande, men inte fasen hittade jag något sådant, ej eller något annat godtagbart substitut.. så det fick bli till att ta fram garn och virkkrok – och knåpa själv. Till stor del följde jag Greitzans mönster på virkad solhatt och sådan blev den:

sommarhatt virkad
Gamla Berit fick rycka in som modell. Hon är ju klart snyggare än vad jag själv blir på bild.

Jo, och så tänkte jag visa denna fantastiska ljusstake (som för övrigt finns med på balkongbilden i förra inlägget)! Det är ett loppisfynd som varit i mina ägor ett bra tag nu. Två säsonger har jag försökt få taklök att sätta rot och föröka sig i ljusstaken, men utan framgång. I år fick ärtskott ta plats där i istället och vid närmare eftertanke är de ju bättre, för skotten går ju att klippa ner i salladen och så kan man så nya vartefter.


ljusstake ärtskott

Nu maxas det igen på jobbfronten och i början på augusti tågas det på räls till Berlin. Om vi inte träffs innan dess vill jag önska eder alla en fortsatt fin sommar!! Ha det!

This entry was posted in Virkning and tagged . Bookmark the permalink.

5 Responses to Solhatt och en närmare titt på en ärtljusstake

  1. Ojojdå. Fullt med jobb i juli. Ovanligt. Snudd på att tankarna börjar snurra. Vilken yrkesgrupp jobbar järnet i juli? Kör hårt och lycka till!

    • lopplisa says:

      Inom vård och omsorg knäas det rejält i regel om somrarna. För egen del blir det 12 nätter på 17 jag jobbar p g a manfall. Men så hinner jag inte så mycket mer än det.

  2. Hedvig says:

    Fantastiskt snyggt Berit! Och jobba inte ihjäl dig bara!

  3. Therese says:

    Hei!

    I dag har jeg tenkt på deg. Jeg skal lage en lampe til sønnen og skulle lage hull i hermetikkboksen for å skrive tekst på den – slik du pleier. Men jeg klarte ikke, er du superwoman?! I morgen skal jeg få mannen til å prøve.

    Håper du fikk brukt den lekre solhatten i Berlin. Så fint det er å kunne lage ting selv når man ikke finner det man vil ha..

  4. Ätbar ljusstake, det är det inte alla som har! 🙂
    Å andra sidan har du välan en hel del som inte alla andra har ?! 😉
    Hoppas du har en fin helg!

Leave a Reply

