Plåtblommekrans

Yes, då har jag tagit hand om gammal plåtblommeflora som alltjämt har för vana att bre ut sig i min boning och så har jag skördat nytt.

plåtblommerkrans

Så klart att det blev en krans.  Antingen får den ta en sväng ut på balkongen för lite rostbete, eller också hamnar den mellan ramar och bakom glas på en gång. Att jobba med plåtblommor på det här viset är för övrigt lite som att rensa ogräs i ett tätt kaktusbuskage, i alla fall handsklös.

Ha det gott!

This entry was posted in Återbruk, Konservburkar, Kransar and tagged . Bookmark the permalink.

11 Responses to Plåtblommekrans

  1. hanne says:

    Du gör så fina kransar, men jag förstår detta med händerna. Jag har ett visst motstånd mot att arbeta med plåt och ståltråd just av denna anledning. Men du gör så fina saker av detta, jag måste nog prova också så småningom.
    Vad gör du med alla fina kransar?

    • lopplisa says:

      Tack Hanne! En del kransar har jag kvar, andra har getts bort, någon är skrotad. Som tur är bor jag rätt stort, men snart kanske jag flyttar till mindre. Då får jag nog ägna mej åt att rita eller nått 🙂 Det tar ju inte så mycket plats.

  2. maria says:

    Jag har provat och det blev ren katastrof , men ska nog testa en gång till .
    dom är riktigt häftiga.

  3. Snygg! Bra ide med att göra en krans av alla blomsorterna. Jag föredrar att inte visa vad dem härstammar ifrån utan sätter lite färgklick på istället. Smaken är som baken! Det var du som fick mig att köpa min plåtsax. Det köpet ångrar jag inte 🙂

  4. Therese says:

    Du er en tryllekunstner! Jeg elsker den!

  5. Tyg och otyg says:

    Helt fantastiskt fin! Jag håller med om att plåtslöjd är styggt mot händerna. Man borde väl använda handskar, men då blir man ju helt valhänt istället.

  6. kullerbyttatextil.wordpress.com says:

    Sååå fin!!! Det kan vara värt lite småsår 😉. Jag har köpt tajta handskar som är tunt gummerade inuti händerna och de funkar rätt bra även om en del går igenom. Köpte på Biltema för ca 20 kr.

    • lopplisa says:

      Tack för tipset! Är dock latexallergiker! Själv har jag testat att arbeta med vinylhandskar, men blir så mycket klumpigare i min handföring med dem att det blir tråkigt.

  7. Åsa.Li says:

    Jätte snyggt! Blir så sugen på plåtarbete!

  8. Pysselfarmor says:

    Så vacker krans! Plåtarbete är kul och jag ska försöka hålla på med det mera. Har ju gått kurser tidigare, men ser framemot kursen med Jeppson.

  9. Elinssignum says:

    Wow så himla fin! Nu blev jag sugen på att rota fram lite burkar och sätta igång men får nog städa i pysselrummet först så jag får plats med allt 🙂

Leave a Reply

