Jeanslyktor – återbruk

jeanslyktor

Livet blir så mycket ljusare med öljetter! Tång med öljetter finns t ex på Clas O eller Biltema. Själv har jag aldrig ångrat mitt inköp av detta verktyg! Funkar dessutom bra med jeanstyg, på det här viset.

Rättelse 2025-08-24: Ny leverantör av öljetter hos Clas O! De nya öljetterna är bara skräp om man är ute efter funktion. Till detta återbruk fungerar de väl fortfarande, men knappast om man är ute efter något som kräver slitage.

jeanslyktornatt

This entry was posted in Glasburkar, Jeanstyg, Ljusstakar, Tyg and tagged , , , . Bookmark the permalink.

13 Responses to Jeanslyktor – återbruk

  1. Coola lyktor! Tack för tipset med öljetterna!

  2. Anita says:

    Länge sedan jag var ut i bloggvärlden och jag kan bara konstatera att du flitat på och fått ihop en massa finheter, inte minst jeanslyktorna. Drar i mig alla inspiration du så frikostigt delar med dig av och hoppas att kreativiteten, som legat i dvala lite till och från, tar ett skutt framåt 🙂

  3. Åsa.Li says:

    Snyggt! Måste nog inhandla öljetter….

  4. Miri says:

    Jädrans snyggt, för att uttrycka mej brutalt! Pinterestade genast denna idé! Öljetter, nitar, spännen och metalldragkedjor, sånt gillar jag (ska bli punkare när jag blir pansjis).

  5. Åh vad mycket fint du gjort! Öljetter har jag aldrig provat. Rönnbärskrinan blev helfin! Jo, jag kommer också med ett ufo. Ska bara….,

  6. hanne says:

    Så fina, dina lyktor. Hur har du gjort den med rutor, har du dragit ut trådar emellan rutorna? Fast de har ju lite olika färg, verkar alltså inte komma från exakt samma stycke. Blev i a f himla snyggt. Jag funderar genast på vad annat man kan göra med rutor gjorda på det sättet…. . Jeans är verkligen användbara.
    Och öljetter och nitar verkar vara din specialitet, jag har hittills inte blivit vän med dem.

    • lopplisa says:

      Hej Hanne och tack,
      Nä, de kommer inte från samma stycke. Jag klippte helt enkelt ut små rutor, som jag sedan zigzagade (eller hur man nu skriver det) fast på ett linneliknande, glest tyg. Jag duttade på pyttelite lim på varje liten fyrkant och lät de torka fast på linnetyget innan sömnad, så att rutorna skulle hålla sig på plats. Kul att du blev inspirerad! Själv ser jag framför mig en lampskärm. Sådan skärm som kommer med tyg limmad på plast, om du förstår vad jag menar. Ska nog testa så snart jag lägger vantarna på en passande, slaktbar skärm på loppis.

  7. Annika GW says:

    Snyggt när ljuset lyser igenom öljetterna. Gillar dina idéer när det gäller återbruk! / Annika

  8. Maria says:

    Snygga lyktor! Bra ide med öljetterna, har massvis med såna här hemma, dock får jag ta till hammaren för att slå i dom…men det kan ju vara kul med lite bankande oxå.
    Ha det gott
    Maria

  9. Therese says:

    Wow! Så kult. Jeg har aldri tenkt på å bruke jeansen på denne måten. Jeg liker alle ideene dine. Håper du har gode dager!

Leave a Reply

