Ufo spottings från 16 nov till och med 15 dec

Här kommer så föregående periods ufo-nyheter. 16 fynd har rapporterats in, antingen via InLinkz-länken och då med bild, eller via textlänkar i kommentarer. Fantastiskt!!! Sicket beundransvärt flit! 🙂

Så tänkte jag försöka mej på en kronologisk orientering över dessa bedrifter:

Först ut var Anita (Handkraft & Återbruk) som länkade via en kommentar. För er som kanske inte känner till Anita, kan det meddelas att hon är en mästare x tusen på det här med återbruk av jeans!! Ja, säg vad hon nu inte har lyckats pimpa med jeans, utöver plagg eller textila nyttosaker hon sytt? Tuffa barnkläder? Check! En cykel? Check! osv. Här är ett finfint täcke till en liten Sixten, av lappar som nästan (ve och fasa!) höll på att hamna i återvinningen:

 

 

Miri (Miris Skaparlusta) tog sig an högen av tillklippta-tygstycken-ämnade-att-bli-väskor och sydde färdigt två till i prima rutiga tyger. Nu vet ju jag sedan tidigare att Miri är en fena på att hantera symaskiner, oberoende av antal ögon hon kan ägna en sömnad.  Klart då att resultatet blev fint! Men hur var det nu då med knapphålen??

 

 

Susanne (Susannes blogg) gjorde klart sin julbonad med en tomte som sprudlar av energi, charm och uttrycksfullhet! Ser det inte ut som om han är precis kommen över tröskeln redo att leverera?

 

 

Veronica (Mina Alster) kämpar på med sin Loki (isländskt mönster, jag har kollat)!! Inte heller så fina skapelser i så fina färger är alltid lätta att bringa till avslut, vad det verkar. Ja, i alla fall inte om man samtidigt sätter stickorna i andra jättefina arbeten! 🙂 Här kan du hur som helst se en liten uppdaterad fortsättning på Lokin.

 

 

Handarbete & Pyssel har ett dilemma, jag tror vi alla kan känna igen! Man påbörjar något man aldrig sysslat med förut. Allt går som en dans, även de inledande, tidigare outforskade stegen. Man tänker inte på dessa i termer av svåra eller lätta, man bara gör. Framtida steg kan man däremot bäva inför, långt innan de står för dörren. Så när ett sådant steg står på tur, nä, då paralyseras man och med det hela arbetet. Övertygelsen är att det är för svårt. Så pepp, förtröstan och tips skulle underlätta!! SOS! Ett mosaikbord på hjul, hur coolt är inte det??

 

 

Och inte nog med ett mosaikbord på hjul!! Ett vindufo har också hittat ner i värmen hos Handarbete & Pyssel! En uppifrån-och-ner-kofta är i vardande!! Hur långt hade hon då kommit innan ufoträdan slog till? Och hur var det nu då med mönstret? Se själva!

 

 

Borgmästaren (Mitt hem är min borg naturligtvis) hade bara slutfinishen kvar på en sprakande fin byrå, när arbetet abrupt kom av sig p g a akuta knoppbesvär. Hur hon löste det? Kolla själva!

 

 

På länk från yttre rymden fann jag denna nya bekantskap, Alicia (the Shuffle of an Overflowing day), en konstnärlig själ som bestämt fått mig att se annorlunda på användningen av ordet pyssel… ja, när jag inte har beundrat t ex hennes fina broderier eller pepparkakor då! Också Alicia har landat ett ufo och gjort det till ett färdigt alster, nämligen detta:

 

 

Tyg och otyg gjorde en avundsvärd upphämtning utan dess like när hon rodde hem sitt ufo! Så bra då att brorsonen nu kan få den klapp i efterskott, som han snudd på fick i förskott förra julen!! 🙂 Har du förresten koll på om det går att sy en steek i virkat och komma undan med det? Svaret hittar du här:

 

 

Handarbete & Pyssel nöjde sig förstås inte med två ufofynd. Nä, ett litet rejs av mindre ufon färdigställdes också, med garn som gemensam nämnare. Så vill man se och inspireras av dessa (älskar flätan!), kolla då vidare via följande bildlänk:

 

 

Så intog Susanne (Susannes blogg) landningsbanan igen och lämnade en textlänk till ett jeansåterbruk med signatur farmor, en skapelse som länge varit i behov av lagning och se nu blev det fixat!! Så himla bra!!

 

 

Förra året blev väl Miri världskändis på Serla vill jag minnas, till följd av denna finfinurliga idé. Om hon nu fick en årskonsumtion av toapapper som tack, låter jag var osagt, men se så fin årets skörd blev av högen påbörjade-toarullepaket (länk till instruktioner hittar du också här):

 

 

Freja (freja funderar) visar prov på sömnad med maskin och ta mej tusan om hon inte är så gott som proffs inom det gebitet!! Det blev både kjol och en döskallig lagning! Annars tänker hon på att inte tänka och huruvida det ens är ett tänkbart alternativ, att inte tänka. Finns man då?? Ja, tänk själva och spana in vad andra tycker i kommentarsfältet!

 

 

Handarbete & Pyssel behövde frigöra utrymme på en av två undertrådsspolar för att kunna förära en tredje person något sytt med svart tråd, både på rätan och avigan. Det resulterade i ett fo!! Hurra!!

 

 

Susanne (Susannes blogg) slår samman två ufon till ett och syr för hand där maskinen går bet! Behaglig “soffsömnad” uppstår alltså! Susanne avslöjar också var hon gömmer många av sina ufon när de inte susar fram i någon galax. Och här är hennes senaste 1 + 1 = 1 ufo (så himla praktisk lösning):

 

 

Mitt egna ufo var en gardinudd som knappt var påbörjad i praktiken, men så gott som färdig i tanken. Sådan blev den till slut i alla fall.. både i praktik och tanke:

 

 

Japp det var alles!! Jag får tacka alla medverkande SÅ mycket och en RIKTIGT god jul, samt ett SÅ smashigt avslut på 2014, jämte ett RIKTIGT gott nytt år!!!

Snart kommer ett nytt cyberjunteinlägg till vilket man kommer kunna länka alster t o m den 15 januari (om ni nu har några ufon kvar??). Det är sista juntan, åtminstone för den här gången!

/Pia

PS Har jag missat någon eller något eller felat i text eller länk, hör av dej!

This entry was posted in UFO cyberjunta. Bookmark the permalink.

9 Responses to Ufo spottings från 16 nov till och med 15 dec

  1. Härlig sammanfattning, Tack!
    Mitt mosaikbord på hjul är numera fogat. Det var inte så farligt krångligt och tog väldigt lite tid när jag väl skred till verket 🙂
    Och kvarvarande ufo finnes, så kul att du fortsätter och ser till att vi håller ångan uppe!
    Jag har ju hittills bidragit med ganska många ufon… Börjar fundera på om det kanske är för att jag har fler av den sorten än gemene man…?!
    Nåja, en vacker dag så kanske de är under tio kvar i gömmorna.

    • lopplisa says:

      Så bra att hjärnspökena sattes på flykt då, så att mosaiken fick sina fogar! 🙂 Fler ufon än gemene man?? Absolut! Men hur nu din samling står sig mot andra skapande manikers, låter jag bli att sia om. Kanske står det skrivet i stjärnorna?

  2. Miri says:

    Och vilket mastodontarbete du har lagt ner på att presentera denna armada av ufon! Nej, jag har inte kommit på än hur man syr knapphål med den där maskinen, men det är väl dags att ta reda på det så jag slipper ligga vaken på nätterna och grubbla …

    • lopplisa says:

      Nja, jag har varit organiserad (kors i taket!) och tagit det pö om pö. Så även du kan ha dina symaskinsnötter att knäcka?? Det var oväntat!! Men kanske har det att göra med att finmaskiner kräver mer hjärnkraft än fulmaskiner?

  3. Freja says:

    Åhh, så många roliga UFOn! Jag ska surfa runt hos andra, men en annan kväll, för nu behöver min icketänkande hjärna sova…

  4. Det är ett nöje att läsa dina underbara sammanfattningar om alla ufon. Specielt om sina egna.

  5. Alicia says:

    Superdupermegabautanice!

Leave a Reply

