Moi aussi

charlie

Image | This entry was posted in Övrigt. Bookmark the permalink.

4 Responses to Moi aussi

  1. Anita says:

    God fortsättning!

  2. Miri says:

    Jag har dröjt med att kommentera detta inlägg för jag har för mycket åsikter för att det kanske ska lämpa sej. Ditt inlägg är ju – “en bild säger mer än ord.”
    Det som hände i Paris var ju fullkomligt vedervärdigt och det finns inga ursäkter för ett sådant terrorbrott. Jag är för yttrandefrihet och naturligtvis ska man kunna kritisera saker i samhället och även religiösa uttryck utan att bli mördad. Däremot anser jag inte att det är rätt att kränka andras religiösa tro och deras profeter. Att diskutera och kritisera de vidriga brott som begås i religionens namn är absolut viktigt, men det måste riktas mot dem som begår brotten och inte genom att kränka alla, i dessa fall, muslimer. Att håna profeten Mohammed innebär en kränkning som djupt sårar även de “goda” muslimerna, de som inte vill annat än att leva i frid med sin tro och med omvärlden – och de är i majoritet. Att provocera leder bara till upptrappning av våld och misstro mellan grupper. Jag oroar mej faktiskt för hur det ska sluta.
    Min kritik är riktad till dem som i yttrandefrihetens namn ägnar sej åt dessa kränkningar, men jag känner också stort förakt för de som utnyttjar detta för att rättfärdiga sina terrorbrott, som själva gömmer sej men eggar andra till att begå brotten i islams namn. Naturligtvis kan det som drabbade Charlie Hebdo aldrig accepteras och ska inte heller glömmas.

Leave a Reply

