Ett litet bokbinderiskt livstecken

Hello! Long time no seen!! Ja, jag var på en bokbinderikurs i förra veckan och nu så här i efterhand känns det lite väl tomt eller oavslutat att inte kunna förmedla händelsen till andra likasinnade intressenter. Jag blev helt enkelt varse att cyberrymden rymmer långt fler bekantskaper av hantverksmanikerstuk än vad IRL-vardagen någonsin kan erbjuda! Å det är ju en god, snudd på bloggexistensiell anledning till att så smått damma av den här gamla bloggen!! Ja, för någon ny har jag ju inte byggt upp.

Nåväl, åter till sommarkursen i bokbinderi.. Jag kan FAKTISKT inte tro att kursen kunde ha blivit bättre än med:

  1. Lena Hällzons hisnande kunskapsdjup och ledigt, lättsamma sätt att lära ut
  2. Kursdeltagarnas fria tillgång till Eskilstuna Folkhögskolas lager av återbruksmaterial
  3. Alla trevliga kursdeltagare som deltog

Japp! Och nu ser jag redan fram emot att grotta ner mej (om ett halvår cirkus) i kommande års sommarkurskatalog i Folkhögskolornas regi!

Mina samlade alster

bokbonderi2

Favoriterna

bokbinderi1

Folk fastnade för lite olika bokbinderitekniker eller origami på kursen. För egen del blev det link binding, belgiskt, long stich och long stich med skårad rygg för nästan hela slanten! Lena hade med sig papper, trälister och lintråd (och bokbinderiverktyg), pärmarna är spillmaterial från skolans återbruksmateriallager och tygband, knappar hade jag med hemifrån.

Beroendeframkallande?? Javisst!! Möjligheterna verkar ju vara oändliga inom detta område!

Ha det prima! /Pia

Edit: Karin (scrappa.nu), som också deltog, visar sina fina alster på ett mer överskådligt och pedagogiskt vis i en rad inlägg under kategorin bokbindning på hennes blogg.

This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

11 Responses to Ett litet bokbinderiskt livstecken

  1. Miri says:

    你好! Najs att se ett livstecken från dej igen!! Häftigt kul kurs det där såg ut som! Hoppas du återkommer med mer skapelser, för är sommaren lika lattjo i Södertälje som i Boliden så ägnar du väl inte dagarna åt att slappa på plajan (om du nu inte åker till nåt varmare land). Igår satt jag ute fem minuter för att plugga kinesiska men frös fingrarna av mej och idag regnar det …
    祝你今天愉快

    • lopplisa says:

      Va? Går det inte att plugga kinesiska med 手套 då?? Intressant och ovanlig hobby du lagt dej till med! Och kul att höra av dej med!! Nå, väntar och hoppas på att också du ska dra igång din blogg igen. Kanske fler spännande recept, om du nu som av en händelse har råkat använda upp hela ditt lager av material….. hrm hrm

      • Miri says:

        Jo, det går säkert att plugga med 手套 (där fick jag ett nytt ord) men jag hade hoppats på slippa vantar i juli (och 长内衣裤) men istiden kommer visst snabbare än jag trodde. Jag ska försöka rycka upp mej men jag har verkligen tappat all skaparlusta – väntar fortfarande på dom där barnbarnen som ska få igång mej (möjligen är det kanske en svärdotter på gång i alla fall, det är därför jag lär mej kinesiska) …

  2. Tyg och otyg says:

    Kul med ett livstecken från dig! Jag röstar helt lklart FÖR att du ska pusta liv i bloggen igen, för jag saknar dina inlägg! Och fina böcker har du gjort! Jag, som t o m har en bokbindare till kompis, har faktiskt inte provat på detta hantverk ännu, det är ju näst intill skandal faktiskt. (Precis som att jag behöver ytterligare en hobby!)

    • lopplisa says:

      Tack det var riktigt kul att höra! Kan väl tänka att det blir ett och annat inlägg till. Nä, nu blir jag avis i kvadrat! Varför har inte jag en sådan kompis?? Tror för övrigt att du och bokbinderi just vore en perfekt matchmaking! Tänk så mycket okonventionell korspollinering av idéer, som skulle kunna uppstå då!

  3. hennihenni says:

    Roligt med ett livstecken 🙂 Himla snygga böcker, de där skulle man ha i bokhyllan!!

    • lopplisa says:

      Tack! Ja, jag tror inte att någon gick hem från kursen besviken över sin sammanlagda skörd av böcker. De ha något visst över sig, dessa handbundna volymer som kan åstadkommas av allehanda material och tekniker.

  4. Anita says:

    Underbart att höra ifrån dig!! Tänkte väl att du kreerar i det tysta och att du delar med dig av nya kunskaper gillas å det skarpaste!! 🙂

  5. Fiff says:

    Åh, vad roligt att du är igång igen! Har saknat dig!

Leave a Reply

