Monthly Makers – garn

galgar

Monthly Makers tema för oktober är garn och värden för temat, Beata, hittar du här. Inspirerad fick jag ett ryck och gjorde några klädda galgar, två med bara garn och en med både tyg och garn..

natkasse

… och en nätkasse. Ja, nu hade jag ju inget mönster att gå efter, så formen blev aningen konstig, men det får allt duga ändå!

Edit: Jag har fått några frågor på hur nätmaskorna är gjorda. De kom faktiskt till av en slump, när jag tänkte sticka en disktrasa. Mot slutet fick jag för mig att släppa varannan maska, resultatet blev nätmaskorna ovan i bild. När man gör så, blir arbetet väääldigt mycket längre och väääldigt mycket smalare. Jag kanske återkommer med en bättre beskrivning till nätkassen.. (min svaghet) 🙂

Mot slutet av denna månad hittar du ett samlingsinlägg hos Beata, där hon sammanställer garnprojekt från en stor skara skapande fölk. Håll utkik vettja!! 🙂

Edit nr 2 (20251025): Tyvärr kunde jag själv inte kommentera och länka hos Beata (fick hela tiden meddelande tillbaka att min kommentar betraktades som spam… What??). Liiite surt 😦 Ja, nu vet jag inte om det beror på det, men visst känns det mer och mer som om vissa (varje?) bolag försöker “nischa” (läs tvinga) användare till att använda just deras plattformar. Som WordPressanvändare upplevde jag t ex att jag plötsligt en dag fick svårare att kommentera hos Blogspotbloggare.. bara så där över en natt 😦 😦 😦

This entry was posted in Väskor and tagged . Bookmark the permalink.

10 Responses to Monthly Makers – garn

  1. Men ååååh vad fina galgar! Har du lindat och sedan broderat ovanpå? Nätkassen kommer mig att tänka på komissarie Maigretdeckarna. Han åker ofta i en full buss med någon dam som har handlat grönsaker i en nätkasse 🙂

  2. lopplisa says:

    Tackar!! Den längst bak har broderade blommor, men på virkad botten. Den längst fram har virkade ändar, medan resten är lindat garn. Den i mitten sydde jag en tight kanal i tyg till och trädde på, virkade ändar till och lindade sedan garn över tyget. När det gäller nätkassen är jag sugen på att göra en ny, på ett lite annat vis. Jädra bra shoppingkasse om man får till den.. väger just ingenting! 🙂

  3. Miri says:

    Sååå läckra galgar! Men man kan ju inte hänga några kläder på dom för då syns dom ju inte, och det vore ju synd eftersom dom är en sån prydnad. Fast iofs om man har såna där slinkiga saker med tunna axelband som bara halkar av vanliga galgar, då är ju dom där perfekt!
    Är nätkassen stickad på nåt vis, eller hur får man till dom där stora maskorna?

    • lopplisa says:

      Tack Miris! Ja, här halkas inga tunna axelband av minsann!! När det gäller nätkassen har jag lagt till beskrivning till själva nätmaskorna i inlägget.. ja, man får helt enkelt släppa varannan maska för att få till det 🙂

  4. Fin kasse! Hade aldrig kommit på hur man gör det. Ser inte ut att vara varken virkat eller stickat. Gillar också galgarna och särskilt den lilla detaljen med stickat längst ut. Kan även tänka mig att kläderna hålls mycket bättre på plats med tygklädda galgar.

    • lopplisa says:

      Tack Borgmästaren!! Ja, de virkade ändsnuttarna håller plaggen bättre plats, än utan. Nätmaskorna är stickade och varannan maska släpptes sedan, när jag var färdig (sedan plockade jag iofs också upp maskorna + några till).

  5. Pernilla says:

    Vilka fina galgar! Och nätkassen är ju bara såå smart, lätt och luftig 🙂

  6. Alicia says:

    Knas med kommentarsfunktionen! Men det ska vara en bugg och Beata har varit i kontakt med dem på Radar som fixar sånt så förhoppningsvis ska det vara lagat! Jag skickade in din länk direkt till Beata i ett meddelande så du kommer med i alla fall 🙂 Och så har vi gjort en efterlysning efter misslyckade kommentarsförsök på facebook så förhoppningsvis droppar det in nån mer som haft problem. Puh! Tur att du sa till 🙂

    Och så till själva ditt bidrag då! Kul med fruktåse – jag håller på i detta nu att sy såna som alternativ till engångsversionen i plast. Jag använder en gammal tyllgardin men det var ju tjusigt att virka också 🙂 Och klädda galgar tycker jag har en så lyxig feeling! Kanske skulle prova på att göra nåt sånt själv.

    • lopplisa says:

      Ja, men tack så mycket Alicia för den hjälpen 🙂 !! Detta med att kommentera är betydligt svårare nu än förr. Ibland kan jag använda min WordPressinlogg, oftast inte. På olika Bloggspotbloggar får jag använda skilda sätt att kommentera på numera och ibland går det inte alls. Det är rätt tröttsamt! Ja, nu var det här tydligen inte ett sådant problem, men annars ser vardagen ut ungefär så. Man tycker ju att funktioner skulle bli enklare och enklare med tiden något utvecklas, inte tvärt om 😦

Leave a Reply

