Jeansig grytlapp i återbrukaranda

Ja, är det något jag behöver här i livet, så är det faktiskt nya grytlappar! Här har jag freestylat fram något på känn av tygåterbruk, vaddåteranvändning och loppat garn.

jeansgrytlappPå bilden syns fram- och baksida och är det något jag är skitnöjd med, så är det kanten, som både är broderad, vävd och virkad (Pust och pjuh! Tog dock sin lilla tid..). Mindre nöjd är jag med tjockleken på grytisen. Ja, jag borde förstås ha använt fler lager av vadd och/eller kanske frottéhanddukar. Nåväl, man lär sig!

Annars då? Jorå, här är allt fint! Ska bara till en sjuk gymnast och få lite ryggövningar, sedan bär det av till loppis!! Jippi! Idag är jag ledig!

This entry was posted in Återbruk, Jeanstyg, Sömnad and tagged , , . Bookmark the permalink.

6 Responses to Jeansig grytlapp i återbrukaranda

  1. Miri says:

    Fanken vad du är flitig nu för tiden – jag hinner inte med att kommentera längre. Men alltså – hur bar du dej åt för att väva kanten?? Du få börja göra instruktionsvideor om du ska visa upp såna där okända tekniker (om du nu inte tänkt ta patent och vill hålla det hemligt). Åtminstone några “how to”-bilder. Fast du är kanske så fördjupad i skapandeprocessen så du inte kommer ihåg, det kan bli så har jag själv märkt. Särskilt när man improviserar och inte vet hur slutresultatet blir. Det där blev i alla fall ett lyckat slutresultat även om den kanske blev för tunn. Jag har använt s.k. bordsfilt till grytisar, det är ett tjockt och stadigt material som står emot värme rätt bra.
    Hoppas den sjuka gymnasten är nog kry för att förmedla ryggövningarna i alla fall 🙂 Och loppisfynden dyker väl snart upp här kan jag tro.

  2. lopplisa says:

    Ja, ändå hinner jag inte med, trots att flitens lampa lyser upp tillvaron! Har så många idéer att realisera! Nä, jag är skitdålig på att göra instruktioner, jag vet! Så fort jag är klar med något, då vill jag ju hoppa på nästa projekt omedelbums… och så ska man lönarbeta, sova, äta, träna och vara social emellanåt också. Bordsfilt låter intressant! Jag får väl kolla upp det.. räcker det att jag googlar på bordsfilt månntro?? Nja.. “väva” kanske vore rättare sagt! Jag har bara stuckit upp och ner nålen om vartannat annat stygn! Äsch! får väl göra en instruktion vad tiden lider 🙂

  3. Men den var ju superfin! När jag jobbade i tygaffär hade vi något som hette grillvadd (tror jag) och som skulle vara värmeisolerande dåra. Fast då blr det ju inte återvinning av material som redan ligger och skräpar:)

  4. Vilket jobb du har lagt ner på grytisen och snyggt blev det. Jag är också impad av din vävda kant!

Leave a Reply

