Skokartonger – återbruk

Hello och goddag!

Det bidde visst ett oplanerat, litet blogguppehåll!

Det här är i alla fall vad jag har sysslat med på senaste tiden:

stamplars.jpg

..och …skokartongs

Ja, jag har tiggt skokartonger i en skoaffär, tillverkat stämplar av en f d bordstablett och trä, tryckt på åkerbrukade tyger och limmat (Biltemas spraylim.. som jag inte ännu vet om det funkar så bra i längden), täckt hål, gjort hål, sytt dit knappar och använt öljettången.

Synd bara att locket till den understa kartongen blev för buckligt ful för att kunna användas, när jag råkade sätta mej på den! 😦 Nåväl, skoaffären kommer ändå få se min nuna fler gånger.. hoppas då kunna hitta ett matchande fint lock till kartongen i fråga (och i sanning också fler kartonger att göra om… då denna sysselsättning definitivt gav mersmak). Och vill man inte använda tyg, går det ju att använda papper, som här hos Popetotrora.

Skokartongsåterbruket med egettryckt tyg ingick i en uppgift vi fick på kursen jag går, Återbruk textil 1. Så skoj!

Hello och ajöken!

 

This entry was posted in Återbruk, Decoupage, Tyg and tagged , . Bookmark the permalink.

18 Responses to Skokartonger – återbruk

  1. Miri says:

    Vilka häftiga stämplar, och såna läckra egendesignade tyger det blev av dom! Gillar särskilt den understa som påminner om afrikanskt tygtryck. Och skokartonger kan ju en prylsamlare aldrig få för många av – lagom stora för det mesta och så snyggt det blir när man piffar upp dom så där. Önskar det funnits en skoaffär här i Boliden. Jag snor åt mej alla möjliga andra kartonger, men det är just såna där med löst lock som jag helst vill ha. Och på tal om det – se upp med var du placerar ändalykten i fortsättningen 🙂

    • lopplisa says:

      Tack! Ja, den understa är också min favorit. Tyvärr har stämpeln slagit sig, men ska försöka åtgärda det. Iofs är det ju inte svårt att göra en ny heller, men man vill ju snåla på bordstabletten tills jag hittar en ny 🙂 Ingen skoaffär säger du?? Men ni kanske har en bio i alla fall (vilket S-tälje saknar.. 😦 ) Du får be släkt och vänner med närhet till skoaffärer att rycka in!
      Ja, du är man ett klantarsel så är man.. tror jag har varit lite klumpig hela mitt liv och det sägs ju att egenskaper förstärks med åren.. hur ska det sluta 🙂

      • Miri says:

        Vi har bio ibland, i Folkets Hus, men det är inte ofta. Och shoppingmöjligheterna inskränker sej till Ica Nära, Ica Extra, garnaffär, jakt & fiskeaffär, apoteket och OK/Q8 (sen fanns det ju ett tag en pysselaffär, hm). Ja, och så händer det att biblioteket har utförsäljning. Eller att ambulerande försäljare av allehanda saker dyker upp. Jag har sparat mycket pengar på att bo här och inte utsatts för onödiga shoppingfrestelser …

      • lopplisa says:

        Sådan bio har vi också, ibland på Folkets Hus alltså. I sista riktiga bion som fanns, finns nu Classe O i stället. Problemet var ju att merparten av invånarna hellre åkte till näraliggande Biopalats, än att de gynnade de lokala biografen. Synd, tycker jag!

        Skoaffärer har vi än så länge tre stycken centralt, men vad säger att vi fortsatt kommer att ha dessa kvar? Snart kan man väl 3D-printa ut dojor själv och i så fall vore det ju fint om man också kunde designa lite detaljer själv?

        Jag kan tycka att vi slänger ut alla stora kedjor från centrum och bara satsar på småskaliga annorlunda affärer med egna uttryck vad gäller varor. De stora kedjorna finns ju i alla fall representerade i överdåd inom fem mils radie, i olika centrala stadsdelar och köpcenters i alla utkanter av samma städer. Oligopol till hela folket!!

        Synd på den fina pysselaffären ni hade!!!! 🙂

  2. Tyg och otyg says:

    Snygga! Smart med bordstabletten, tror jag vet vilken sort det är. Passar ju bra till Monthly Makers (tema avtryck) också!

    • lopplisa says:

      Tack! Ja, jag tror det är en bordstablett från Ikea, men den är loppisfyndad, så det är inte gott att riktigt veta 🙂 Tack för påminnelsen om Montlhy Makers förresten!

  3. hennihenni says:

    Låter som en kul kurs!

  4. Jättefina lådor. Jag gillar den med rutig mönster, synd att den blev utan lock.. men det finns nog snart nya kartonger att hämta!

  5. Alicia says:

    Aah vad fint och användbart! Extra lägligt att stämpla nu med Monthly Makers avtryckstema och allt! Du hakar väl på i år igen? 🙂 Sen känner jag så väl igen mig i det där att råka sätta sig på alltihop så det går åt skogen. Trampade rakt igenom glaset på en tavla en gång. Farligt med flow!

    • lopplisa says:

      Tack Alicia! Ja, visst är jag med! Jag har visserligen en annan avtrycksidé, men oklart om den är genomförbar just nu. Får väl helt enkelt testa! 🙂

  6. Anita says:

    Så makalöst snygg dom blev!! Jag har aldrig tänkt tanken att göra egna stämplar, tack för iden!! Var det svårt! Funkar det med en vanlig skärkniv, en sån man bryter bort bitar eftersom den bli slö? Trähandtaget, vart har du fått det ifrån? Jag har inte heller haft tanken på att man kan tigga lådor på skoaffären, tack för iden!! Det bli att springa in dit i veckan och smila in sig. Vad är det för intressant kurs du går? Verkar som nåt riktigt trevligt. Vilken energiboost jag fick av mitt besök hos dig idag, blir till att söka korkunderlägg vid nästa loppisbesök för detta måste prövas!!

    Ha en kreativ helg och tack för inspirationen!! 🙂

  7. Tack för alla fina kommentarer hos mig som du lämnat. Jag har varit bortrest tre veckor och haft förinställda inlägg och inte riktigt kommit igång med att bloggandet efter hemkomsten.

    Så himla fina kartonger du gjort. Jag har funderat på att pimpa kartonger och du har gett mg två bra starttips – be att få kartonger på affärer, använd tyg som bakgrund. Problemet är ofta att kartongerna är så starkt färgade innan men nu kanske man ser en lösning på det i alla fall.

    Bordstabletterna var ytterligare ett bra tips. Din blogg är så himla inspirerande och rolig så jag hoppas att du inte frestas att ta en bloggpaus igen. 🙂

    • lopplisa says:

      Tack Borgmästarn!! Jo, jag vet att du har varit bortrest och jag hoppas att du har haft det toppen i solen!! 🙂 De här skokartongerna kommer från “Din sko”. De är inte i jättebra kvalité, men det blir ju stadigare med tyget. Det fiffigaste med kartongerna i fråga är att de är helt vita och sådant gillas ju 🙂

  8. Sandra says:

    Vad roligt att du kunde få återanvända gamla skokartonger till något såhär praktiskt. Synd bara med locket, hehe 😉 Tyckte lövet var den allra finaste stämpeln, så fiffigt att göra den med ränderna på sidan och sen en skåra i mitten.

Leave a Reply

