Enkla stygn

Ja, just nu håller jag på att pimpa lite plagg med stygn. Här en enkelt utformad falsk armlapp. En kursuppgift som innefattar att brodera på plagg efter lite olika direktiv. Visst påminner det hela om stygnen jag broderade på elefanterna häromsistens? 🙂 Också idéer går ju att återbruka.

armlapp

Jo, så blev jag ju himla sugen på att prova reflextråd efter att ha sett Sewing Godess inlägg i ämnet: här, här och här, den sist nämnda med just den tråd jag använde (det finns ju tråd i två olika grovlekar och så finns det garn där reflekterande tråd ingår).

reflexisJag broderade på tyg och gjorde knappar av det, men så virkade jag också en “botten” eftersom reflextrådens effekt blev lite för fjuttig för att också kunna fungera som skydd i mörkret. Själva halsdukstuben virkades redan förra året, i ett loppat garn av en linblandning och efter hittepåmönster.

Det man får tänka på är att reflextråden både är styv och lite vass och inte alls så lätthanterlig vid brodyr, men effekten är ju skoj ändå!

Vad annars? Jo, brodyr på plagg fortgår, men tyvärr är idéerna långt fler än vad tiden räcker till. Suck! Var finns nu alla dessa parallella universum, just när man behöver dem??

This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

5 Responses to Enkla stygn

  1. Alicia says:

    Cooolt att bara brodera diskret efter tygets egna mönster! Väldigt fin och spännande effekt 🙂

  2. Jag gillar armlappar massor men din diskreta fuskvariant var nästan ännu bättre. Snyggt!

  3. Men vilken snygg armlapp! En förstärkning redan från början om tröjan inte ens var sliten. Och hatten av för dina reflexbroderier. Jag gav upp för jag tyckte det blev så fult och skyllde helt på tråden (he he). Men nu ser jag ju att en som är lite skickligare än jag kan få till superfint resultat.
    Är halsduken som en krage som du liksom knäpper, eller sitter knapparna som dekoration? Supersnygg halsduk hur som.

  4. Jättefint! Rolig idé, som alltid! Jag har också provat reflexgarn och jag tyckte det var väldigt stelt och osmidigt att jobba med. Gav inte mersmak. Jag virkade en reflex men hade för lite reflexgarn bland vanliga garnet så den lyste inte ens. Nu ligger resterna av den förbenade reflextråden och skapar oreda i garnlådan, för den är så stel att den inte ens vill ligga uppvirad utan ideligen sprider ut sig och trasslar ihop sig med annat. Den är nära papperskorgen nu kan jag säga.

    • lopplisa says:

      Tack! Ja, ja såg framför mig att jag skulle göra lite större broderade tygknappar och byta ut knapparna i kappan med dem och dessutom göra en reflex med broderat på “Allt ljus på mig” i reflextråd! Fick dock kalla fötter efter det här lilla provet 🙂 Svårt när material inte är så följsamma! Hahah ja, det är helt enkelt ett bråkigt material, minst sagt!

Leave a Reply

