Tutorialsjuka bl a

Hejsan!

Jag har funderat på det här med tutorials, eller ja, snarare det här med att en del ohämmat gör tutorials på andras idéer. Är det fullt ut sjyst och okej, utan att fråga först?

Och varför inte bara nöja sig med att visa saken/tingesten/resultatet i fråga som man har åstadkommit, länka tillbaka och ge möjlighet till ännu ett trafikflöde, istället för att bli en länkstopper? Ja, i synnerhet när det nu redan finns tutorials och man själv har följt en sådan. Eller när det egentligen redan finns 150 olovligen andra tutorials på samma idé, varför måste man då se till att det ska finnas 151? Själv tycker jag mig ana att ju fler tutorials en idé har, desto mer blir idén öppen för allmän rovdrift.

Detta är ett gissel, om ni frågar mej och nej, det handlar inte om avundsjuka eller om att jag själv känner mig drabbad på något vis. Nä, inte för fem öre! Faktiskt är det så enkelt att jag alltid har ogillat orättvisor och i synnerhet när folk medvetet eller fartblinda skor sig på andra! Två aspekter som för övrigt är ruskigt svåra att skilja åt, utifrån sett.

En blogg är ju för fasen inte någon papperstidning och hela nätet bygger ju på länkar, där knappt något specifikt är mer än något eller några klick bort. Så varför stoppa flödet?

Synpunkter? Är det bara jag som tycker att det är ett oskick?

/Pia

PS

Och visst! Snäppet värre är det förstås med de som systematiskt låtsas att de själva har kommit på idéer, antingen genom att påtala att så är fallet (inte så vanligt) eller genom att inte yppa ett knyst om varifrån idén kommer (mer vanligt)! Så jävla enkelt att genomskåda för flertalet surfande hantverksnördar när det handlar om hantverk av något slag, även om en tutorial presenteras! Ett überfräckt beteende som inte borde uppmuntras på något vis, tycker jag!

This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

13 Responses to Tutorialsjuka bl a

  1. Nä, man länkar till dit man hittade det. Och det säger jag inte bara för att jag är alldeles för lat för att göra en egen;) Men allvarligt talat ett nätproblem generellt att sno andras grejer. När det är så enkelt att länka.

  2. hennihenni says:

    Länka bör man. Om man har en länk. Här är tänkvärd läsning: http://www.sewmccool.com/ive-copied-and-i-bet-you-have-too/
    Om tutorials tänker jag att om någon kommer på en förenkling av ett moment, eller en förbättring rent av, då är det helt befogat att göra en egen tutorial! Jag läser själv gärna flera (olika, inte kopior av varandra) beskrivningar om jag ska göra något nytt eftersom det inte är säkert att min och den första personens hjärna fungerar på samma sätt! Det hindrar ju dock på inget sätt en från att länka till inspiratören 🙂

    • lopplisa says:

      Javisst! Håller med dej med! Flera tutorials som kommer med olika lösningar är inte fel!! Inte utveckling eller korsbefruktning heller för den delen!! Och väldigt intressant och läsvärd länk!! 🙂 Tackar så mycket för den! Rekommenderas!!

      Tyvärr, tycker jag att många tutorials är för lika för att kunna påstås tillföra något nytt, och det är dessa jag vänder mej emot. Se t ex bara virkbeskrivningen på “African flower”. En idé som helt klart blivit allmängods och som man uppenbarligen kan göra likadana beskrivningar på i parti och minut. Varför kan man inte bara länka tillbaka?? För mej är det obegripligt!

      Och inte tror jag att det är rimligt att tro att så många isolerat exempelvis skulle komma på den idén att göra en julig gran med stomme av trådgalgar som denna: https://www.youtube.com/watch?v=rlXHKuEkLp0 (På tal om ett av resonemangen i länken du vidarebefordrade).

      Men, visst är det himla snårigt!

      Tack för din kommentar! 🙂

      • hennihenni says:

        Måste kommentera igen efter att jag stötte på ett, för mig, nytt fenomen i helgen. Skulle återbesöka en 7-8 år gammal beskrivning av ett sömnadsmoment och upptäckte att den bloggen var raderad!!! Ve och fasa, får man göra så? Efter det måste jag nog nästan rösta för att folk får göra hur många tutorial-kopior som helst, MEN… alltid med länk tillbaka till ursprungsuppfinnaren.

      • lopplisa says:

        Kul att du fortfarande är på 🙂 Ja, det är ju ett knepigt dilemma när bloggar raderas! Men det kanske bara är ett symtom på själva sjukan. Det är ju svårt att säga vad som är hönan… Jag kan mycket väl tänka mig att en del lägger ner sina bloggar just för att de känner att deras idéer ohämmat blir exploaterade, så som jag uppfattade hände med VirkPias blogg till exempel. Det kanske är en utopi att tro att nätet någon gång skulle städas upp på osjysta grepp, missunnsamheter och egoboost på andras meriter (för att inte tala om hat, pedogrejer etc). Att försöka hävda någon slags etisk hållning på nätet tycks lönlöst och ärligt talat tror jag att många inte bryr sig just i den här frågan, helt enkelt för att de själva sällan kommer med egna idéer.

  3. Jag har heller inget emot att folk gör egna tutorials. Ibland kan det vara kul att få se flera varianter av samma sak. MEN länk till där man hittat det först tycker jag definitivt man ska ha med. Mitt problem är att jag ser något, gör det och sedan kan det ta ett tag innan jag fotar det, längre tills jag för över till datorn och ytterligare ett tag innan jag bloggar det. Ibland har jag sedan svårt att hitta tillbaka till ursprunget. Flera gånger har jag förgäves surfat efter källan. Brukar dock alltid nämna att det finns en källa även om jag inte minns var. Kanske inte till någon hjälp, när jag tänker efter. Har börjat pinna dessa källor i en egen mapp på Pinterest för att hålla koll på det bättre. Tycker det varit till hjälp.

    När det gäller tutorials är jag mest fascinerad av hur folk orkar fota hela processen. Jag tänker att jag ska göra det men orkar liksom inte.

    När det gäller galg-granen är det ju skrattretande – det är ju helt sjukt osannolikt att den idén skulle födas på två ställen oberoende av varandra.

    • lopplisa says:

      Nä, jag har också varit i den situationen att jag inte har hittat tillbaka till källan någon gång, så Pinterest var ju inte en dum idé! Och ja, det vore ju fantastiskt om alla länkade tillbaka till ursprungskällan, till “upphovshenet”. Om jag nu skulle vilja ge cred till någon som först uppkom med en idé och en tutorial idag, så upplever jag att det är stört omöjligt p g a alla tutorials som finns, särskilt som det räcker att bara någon skiter i att länka. Och om vi nu säger att dina fantastiska urtidsfåglar med näbbar av figursaxar är en originalidé (vilket jag absolut tror är fallet 🙂 ) och du gör en tutorial på hela processen, varför skulle då 111 andra behöva göra tutorials på samma idé?? Jag fattar det inte?

      Ja, jag förstår inte heller hur folk orkar göra tutorials i parti och minut, men det handlar väl om att prestera och presentera innehåll på bloggen, helt enkelt. Det borde kanske finnas ett SM i tutorials?

      Tack för din kommentar! 🙂

      • Det ligger mycket i det du säger. Ja, dinosaxarna har jag faktiskt hittat på själv och det vill man ju gärna få länkat till sig om nu någon skulle göra likadana.

        SM i tutorials – he he!

      • lopplisa says:

        Tänkte väl det:) ! De är ju sprungna ur eget huvud, i association med material hemmavid! Det är kreativitet, enligt mig! Om du nu hade gjort en tutorial på dessa, kan jag inte se varför detta inte skulle räcka i tutorialväg? Men, folk gör väl tutorials för att locka folk till den egna bloggen och tydligen behöver man inte fråga någon om lov till sådant. Och så fort någon visar en tutorial, finns ju oftast inte någon anledning till att länka vidare, även om ursprungskällan finns namngiven. Jag tycker att det är problematiskt!

  4. Oh nej, du försvinner väl inte ut i cyberrymden igen? Saknar dina inlägg. Tack för att du fick mig att se passgångaren med nya ögon! Det hjälpte!

  5. Kom min kommentar med nyss? Tack i alla fall för att du öppnade mina ögon för passgångaren! Ser fram emot dina inlägg men tycker de kommer för sällan nu. Hoppas hoppas hoppas att du återkommer då och då!

    • lopplisa says:

      Jovars! Då och då kan nog tänkas tills det blir någon vidare fart under “galojserna”. Så trevligt att din fina passgångare också kan ses ur andra vinklar 🙂

Leave a Reply

