Röd kudde av diverse återbruk

Det här är diverse material som genom reinkarnation pånyttfötts till kudde. Här finns återbrukat skinn, delar av tyger som kunde ha slängts på tippen i Eskilstuna (ReTuna), delar av uttjänta påslakan och underlakan, en virkad duk, samt återbrukat kuddstopp (i bakgrunden syns förresten en virkad kudde av african flower-kudde från några år tillbaka).

rod-kudde

Själva tekniken att lägga tyger i lager och sedan sy sömmar diagonalt, fick jag lära mig på kursen jag går vid Eskilstuna Folkhögskola. Tekniken heter Chenille. Och har man fler tyger än dagar på året och hemmatyglagret hotar att ta över hela rum, ja, då kan Chenille-tekniken verkligen vara en hjälp på traven, för att minska lagret.

rod-kudde-2

Och på den retoriska frågan om det har varit utvecklande och roligt att gå denna kurs så kan jag bara svara “JA!” Den kan starkt rekommenderas med andra ord! 🙂

Ha det!

This entry was posted in Återbruk, Kuddar, Remake, Tyg and tagged , , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Röd kudde av diverse återbruk

  1. Miri says:

    Mon Dieu, vilken fabulöst läcker kudde!! Och den där chenilletekniken har jag haft i åtanke att pröva på – införskaffade ett speciellt skärverktyg för ändamålet för flera år sedan – men än har det inte blivit nåt av det. Måste nog omprioritera de arkeologiska utgrävningarna och ta tag i syrummet å det snaraste. Mitt hemmatyglager ockuperar ju faktiskt husets största rum (butikslokalen borträknad) och för närvarande ser det ut som det exploderat 😦

    • lopplisa says:

      Merci! Hahaha.. ja, du måste pröva! Det är intressant! Jag klippte upp lagren med en sax, men det kanske blir ännu bättre med skärverktyget 🙂

  2. Coolt! Skär du längs med sömmarna sen då? När jag jobbade i tygaffär minns jag att vi hade chenille, men hade inte en tanke på vad det var (eller skulle föreställa)

    • lopplisa says:

      Tack! 🙂 Man skär (om man har ett särskilt skärverktyg för detta) eller klipper med vanlig sax, mellan sömmarna och i alla lager förutom det understa. Jag klippte med sax. Sedan handtvättade jag hela stycket och gnuggade ordentligt, men jag antar att det funkar bra att tvätta i maskin också. Torktumling efteråt rekommenderas. Det gör susen!

      • Tack, blir väldigt inspirerad!

      • lopplisa says:

        Så roligt! Just det! Glömde nämna att jag hade sju lager tyg inkl bottentyget, men antal lager beror ju förstås på tycke, smak och hur tunna tygerna är 🙂 Viktigt är att sy på diagonalen, annars tror jag att tygerna inte “fransar” upp som de ska.

  3. Vilken rolig teknik! Jag har aldrig hört talas om den, nu är jag sugen att prova 🙂

Leave a Reply

