Om sommarkurser och annat

I juni var jag på kurs i Eskilstuna, Vax, papper och roliga stygn. Skitkul och trevligt att vara omgiven av inspirerande kursdeltagare, tagna under mycket upplyftande vingar av AnnMargret Johansson Petterssson. Den här sommaren fick skolan utöka med en kursvecka till, eftersom efterfrågan var vida större än den enda vecka som först var planerad. Betyg? 12 vaxade japanska finpapper av 10 möjliga!

Här är mitt resultat av några övningar vi gjorde:

vax-stygn

Hehe.. i augusti ska jag på ytterligare en folkhögskolekurs, då i Svalöv, och lära mig något om att “rita på datorn” – Illustrator.

Va? Inte ska du gå på kurs! Du ska ju ha semester!!! sa en arbetskollega till mej häromdagen. Häpnaden var stor.

Ja, har man inte varit på någon somrig folkhögskolekurs, är det inte gott att veta.. Det är ju det ultimata sättet att semestra på!! 🙂 Gott sällskap, mycket utvecklande, trevliga miljöer.. vad mer kan man begära?? Dessutom finns det ju ett utbud utan dess like att välja från! Sommarkurskatalogen brukar komma någon gång i början på varje år, har jag förstått, och då du hittar den här.

Själv har jag ett rätt spretigt urval av “gådda” sommarkurser: Animation, Måla med äggoljetempera, Konstresa till/i Berlin, Historisk resa till/i Berlin (andra världskriget och framåt), Screentryck, ReDesign av kläder (typ, den hette något annat då), Bokbinderi, Vax, papper och roliga stygn. Och jag rekommenderar att nappa direkt på en kurs det året den hålls – särskilt om kursinnehållet är lite ovanligt och/eller speciellt passar just dej p g a till exempel skolans geografiska läge. Sommaren därefter kan utbudet vara ett annat!

Vad mer? Jo, det har renoverats grundligt till höger och vänster om min lägenhet på sistone. Inte fel i det iofs, men ljuden detta avger, kan man ju bli tokig på!! Så igår när allt var stilla, kontrade jag med lite symaskinssömnad, något som också det kan låta rätt enerverande, genom lyhörda väggar..

jeans-virrvarr.jpgSpilltyger och för övrigt mestadels orange tråd som varit i mina ägor, sedan minst tio år tillbaka (15?). Några uppslag har jag att välja mellan, så vad tiden lider lär det också bli något av detta virrvarr.

Mindre rörigt är detta halvfärdiga arbete..jeansrutor… som just nu ligger i träda eftersom jag inte har bestämt ännu, vilken plan jag ska ta för sjokets vidare tillblivelse. Idéer finns även här, oklart bara vad jag ska välja. I det här fallet tror jag bestämt att Miris fina kudde kan ha haft ett finger med i spelet för “min” design i fråga. Det anar jag i alla fall nu, efter att ha sett bilden av mitt arbete på datorn 🙂

Det var alles!! Ha en trevlig helg!!

This entry was posted in Återbruk, Jeanstyg, Sömnad, Tyg and tagged , . Bookmark the permalink.

7 Responses to Om sommarkurser och annat

  1. Låter riktigt roligt med sommarkurser i något skapande. Något att lägga bakom örat för framtiden för nu går all semester åt till att vara med barnen.

    Jag tänkte direkt “kudde” när jag såg den nedersta bilden, innan jag ens hann läsa texten. Blir en jättefin kudde om det nu är det det blir framöver. Annars kanske tygkasse, beroende på hur stor den är och hur många sådana du redan har. Jag har ett överflöd, kanske är du likadan. Någon stol som behöver en dyna?

  2. lopplisa says:

    Ja, så klart! Barnen går före, men sedan så… när de inte längre vill semestra tillsammans med gaggiga föräldrar, då minsann finns det ingen anledning att misströsta i all evighet! Fast din dotter kanske hänger på någon kurs förstås!!

    Tack för fina tips!! Tygkassar har jag också drösvis av, men alla i samma storlek. Kanske en större?? Eller så har jag en annan bild i huvudet av väska. Typ 60-tals bag. Vet inte om typen har något namn. Har försökt bildgoogla, men inte kommit helt nära den sort jag eftersträvar. Någon som råkar läsa och kan vara till hjälp??

  3. Åh vad kul det låter! Grattis till en bra idé

  4. hennihenni says:

    En stooor väska med rephandtag kanske? Googla beach tote och se vad som dyker upp 🙂 Låter nog kul med kurser men det får väl vänta ännu en 15 år eller så!

  5. Katarina says:

    Sommarkurser är ju perfekta semestern, jag har skrivit bok och paddlat kakak och en massa annat. Kul att få se dina alster, jag föll direkt för fågeln som är på språng med sin krona och för den med träden (?) långt upp till vänster.

Leave a Reply

