Påse till tvätt

Ja, så har jag sytt en påse att samla smutstvätt i av ett tunt vitt tyg, en f d gardin och lite annat spilltyg. Påsen är tänkt att användas på resande fot.

Ett av spilltygen, the gulish hittade jag en gång i tiden på second hand, i en tyghög klassad som passande till mattrasor. What? Ett likadant påslakan hade ju jag i min barndom! Klart det fick följa med hem, trots vissa nötta partier, tunna som gammalt flygbrevpapper (någon som minns dem?).

tvättpåsSytråden jag använde köptes snorbilligt en gång på Symässan, men den är verkligen ingen höjdare när det kommer till egenskapen: slitstark… så i stället för att slänga trådrullen har jag nu utforskat någon av de dekorsömmar min symaskin har på i sin repertoar…

tvättpåsehälla.. och så gjorde jag en hälla baktill på påsen.

Annars då? Njae, förutom att jag fasar över att makteliten i världen så smått börjar befolkas allt mer av fanatiskt styrda galningar (må vara religiöst indoktrinerade eller uppblåsta av egna egon) förvånas jag samtidigt förfärad över hur lätt jag själv påverkas, när egna värderingar och åsikter sätts på prov i vardagen – i praktiken.

Exempel: det finns en matvarubutik tvärs över gatan där jag bor. Var och varannan dag brukade jag handla där bekymmerslöst. Av och till satt en tiggare utanför, men personerna varierade.  En del gånger gav jag en tjuga (enkom växlad för ändamålet i fråga) när jag gick ut från affären, andra gånger struntade jag i att ge något och känslan av kontroll låg helt och hållet hos mig själv.

Sedan kom en kvinna och installerade sig utanför butiken. I månader har hon nu suttit där, nästan utan undantag fram till kl 18 varje dag och tiggt. I början gav jag en tjugolapp åt gången i samband med varje köptillfälle i affären, men efter att hon inte nöjde sig med det utan vädjande fortsatte att fråga enträget efter än det, än det andra, ofta ropandes efter mig på håll, började jag känna mig trängd, kvävd och utsatt. Gav jag ingenting alls, hojtades det allt mer.

Till följd bytte jag handlingsmönster och numera besöker jag affären först efter klockan 18 och då bara efter att ha försäkrat mig om att platsen utanför är tom på tiggare. Det passar ju väldigt illa den egna självbilden att kargt avvisa andra personer bestämt, lumpet, småsint, men det är tyvärr den effekt kvinnan i frågas proaktiva tiggerihållning fått hos mig.

Och plötsligt blir jag varse den attitydförändring som sakta smugit sig på, inom mig. Numera ger jag inte längre någon enda tiggare pengar. Knappt jag orkar notera att de finns, när jag är på stan. Va? Jag av alla människor? Vad fan nu då? Ja, för utan eget, tillsynes egentligt medvetande och planerad avsikt tycks ett skifte ha skett bland de egna värderingarna! Men hur kunde jag förändras och förledas så fort och enkelt??

Obehagligt uppenbarar sig så en möjlig mekanism till hur Hitler kunde härja som han gjorde och förföra en så stor del av den “egna” befolkningen. Och jag som alltid har trott att jag skulle ha tillhört motståndsrörelsen om jag hade levt under andra världskriget!! Nu vet i fan! Ingen är tillsynes immun och värderingar man trodde sig ha på pränt i sten, går tydligen att förändra ganska så lättvindigt! Fy fan! Känner knappt igen mig ju! 😦

This entry was posted in Decoupage. Bookmark the permalink.

5 Responses to Påse till tvätt

  1. Ärligt och uppriktigt skrivet. Man blir lite blasé mot tiggare känner också jag. Det är inte länge sedan som det var ovanligt att se en, men nu hör det till vardagen och man blir inte lika lätt berörd. Skrämmande. Ja, man kan ibland undra hur det står till med en själv. Man vill ju inte gärna bli avtrubbad men det krävs kraft för att inte bli det.

  2. Det är jättesvårt att handskas med sin egen självbild som god. Jag har delvis liknande erfarenhet och brottas fn med en ovilja att handla i min lokala butik av samma skäl som du. I viss mån tror jag det beror på att om jag ger när jag vill känner jag mig god och generös, men om någon ber om mer än jag tycker jag kan ge känner jag mig snål och ogin, och vem vill se sig själv sådan?

Leave a Reply

