Grytlappsvirkande i semestertider

Det blev en liten roadtrip till Skåne, inklusive Illustratorkurs i Svalöv (Fridhems folkhögskola). Himla skoj!! Fotot nedan är förresten från folkhögskolans trädgård:

piano

Nu längtar jag riktigt ordentligt till våren och kommande sommarkurskatalog!! Här ska minsann nya kurser nosas upp, när det är dags!

Annars har jag mest virkat grytlappar i bilen, på hotell och i lägenheten i Svalöv (förutom att jag också började på ett par stickade sockor). Det var med all säkerhet Sewinggodess som inspirerade till grytlappsvirkningen, även om jag slutligen föll pladask för ett annat mönster, nämligen detta, hos Legally hooked. Eller ja, jag gjorde en annan, lite egen design av de dubbelvirkade snäckskalsmönstrade grytlapparna, med även stora enfärgade partier. Like so:

grytisar-gröna.jpg

Virknål 2,5 mm, 8/4 garn och 56 maskor breda. Nästan 24 x 24 cm stora.

grytisarTvå blå till syrran, två grå till dottern och två gröna till mej själv.

Jo, och så gjorde jag sista varvet medvetet annorlunda eftersom jag inte ville ha någon kant runt. Istället för stolpar gjorde jag halvstolpar och bara tre till antal i stolpgruppen + ännu en halvstolpe i det bakre stycket, mellan varje stolpgrupp. Det blev hyggligt bra, om än inte hyperduperoptimalt.

Det var nog allt för nu..

Klart slut!!

This entry was posted in Virkning and tagged . Bookmark the permalink.

10 Responses to Grytlappsvirkande i semestertider

  1. Miri says:

    Fasiken så snygga grytlappar! Alldeles för snygga för att ens användas som grytlappar! Jag får för mej att jag skulle vilja ha en kofta med det där tvåfärgade mönstret i nederkant och ärmavslut, eller en mössa, eller … Jag måste ju prova och se om jag en klarar av att åstadkomma mönstret ens!

  2. lopplisa says:

    Tackar 🙂 Tvivlar inte en sekund på att just du inte skulle vara kapabel att virka efter detta mönster! Jag blev sugen på att göra en gästhandduk och en halsduk.. minst! Kofta skulle iofs vara alla tiders, men finns nog inte på kartan att jag ror i hamn ett så stort projekt 🙂

  3. De verkar vara roliga och lätta att göra. Ser att du massproducerat. Gillar snäckskalsmönster men har inte gjort det själv.

    • lopplisa says:

      Ja, lätta! Trodde aldrig att jag skulle kunna upprepa ett så enformigt arbete gång på gång, men jag gillar resultatet 🙂 Ska slå mig på att göra en lite större gästhandduk så snart jag bestämt färger

  4. Grahnslöjd says:

    Vilka härliga grytlappar!! Gillar både mönstret och färgkombinationerna!:)

  5. Men ååååååh! Superfina! Det började ögonblickligen klia i fingrarna!

  6. Tyg och otyg says:

    De var verkligen snygga! Jag har börjat fundera på att virka någon mer handduk (virkade några för ett par år sedan), kanske detta skulle vara ett bra mönster för ändamålet. Jag är inget vidare på att följa virkmönster iofs, men det behöver vi ju inte låtsas om. 🙄

    • lopplisa says:

      Tack så mycket! Kan nämna att strukturen, i alla fall med denna trådtjocklek, passar utmärkt för handdukar 🙂 Hahaha.. nä, här är en till som har svårt att hålla sig till mönster och beskrivningar, men här gick det vägen liksom!

Leave a Reply

