Flaskväska – ett plaståterbruk

picknickvaskaHello! Åter i etern 🙂 Det var ju ett tag sedan sist!

Hos Stina pågår “inlämning” av Monthly Makers septembertema: Bokstäver & Ord. Där finner du länkar till andra bidrag inom samma ämne. Mitt bidrag blir ovanstående picknickvänliga återbruk av en plastig rissäck, där jag så klart försökte få med så många bokstäver som möjligt från själva originalprodukten. Och tro det eller ej, men det enda, en gång nyinköpta, är endast sytråden.

Ja, så blir lätt arbetsgången när man återbrukar, ärver, övertar eller loppar och har en gnagargen som pådriver besatt hamstring, som om det inte fanns någon morgondag på denna jord!

Ingredienser: rissäck, rutigt tyg, fleece (stötdämpande fodring), rött band, tryckknapp, sytråd.

Själva mönstret till väskan hittar du här hos Patternpile.

picknickvaska2.jpg

Ha en trevlig helg!! 🙂

This entry was posted in Decoupage, Väskor and tagged , , . Bookmark the permalink.

16 Responses to Flaskväska – ett plaståterbruk

  1. Laila says:

    Återbruk ger så mycket på så många plan. För att inte tala om att det ger ro i själen att pyssla med kreativt skapande i alla möjliga former 😊

  2. Det blev jättecoolt med rissäcken! Tror det blev bra att fodra den.

    Nu blev jag väldigt nyfiken på vad alginat är??? Har själv använt Soluvlies som man syr på och sedan tvättar bort, men den finns inte i lager i denna gudsförgätna håla jag bor i och den måste beställas via en affär. Suck.

    • lopplisa says:

      Tack! Ja, nu fick jag lära mig namnet Alignat, men det är nog samma sak som Soluvlies, skulle jag tro. Ja, i min lilla håla är utbudet tyvärr också noll på den fronten.

  3. Alicia says:

    Snyggt! Vilket fint bidrag på bokstavstemat och bra återbrukat! Jag gillar den rödvita färgskalan 🙂

    • lopplisa says:

      Tack Alicia! Det blir ju liksom ofta en extra dimension i allt som tillverkas med återbrukat material på något vis. Det närmsta man kan komma reinkarnation i levande livet vad jag vet 🙂

  4. Katarina says:

    Snyggt och praktiskt det ser ut och så blir jag alltid glad över att du återbrukar så mycket och så kreativt. Inspiration i stora lass. Hos mig finns en återbruksfyndad rissäck i textil! Den agerar kuddvar, full av uttjänta kuddar som över åren delvis fått nytt liv. Har sett även plastvävssäckar men inte tänkt på att man kan sy av dem, vilken nål använde du? Jag är lite rädd för att sy i plast för jag inbillar mig att det ska vara tungt för både nål och maskin.

    • lopplisa says:

      Tack Katarina! Nä, det blev inte särdeles tungt för symaskinen och jag använde ingen särskild nål mer än att den var av “mellantjocklek”. Ibland får man dock hjälpa till på traven genom att “veva” sig fram. Det är tack vare att jag nu går Textilt Återbruk 2 på distans (Eskilstuna folkhögskola) som jag introducerats i det här med att återbruka i plast. 🙂 Himla kul att kurs nr 2 har börjat!!

      PS angående tjocka material och symaskiner, så har jag just investerat i en övermatare till symaskinen. Den ska ju hjälpa till att mata fram tyg när man syr genom t ex tjocka lager. Har bara inte monterat den ännu. 🙂

      • lopplisa says:

        Jo, och jag använde stygnlängd 3 vid raksöm eftersom kortare stygn blir mindre hållbart när man syr i plast (har jag lärt mig på kursen). Det blir ju så många fler hål på vägen annars..

      • Katarina says:

        Bra att veta med stygnlängden för det är också en sak jag har funderat över, man vill ju inte perforera plasten så den går av genom att sy i den.

  5. Grahnslöjd says:

    Åh, det är så härligt med återbruk & väskan blev jättefin, så snyggt med texten!!

  6. Tyg och otyg says:

    Både smart och snyggt återbruk!

  7. Anna María says:

    Så smart och bra! Perfekt på månadens tema ju 🙂

  8. Mikaela says:

    Heja återbruk, vad kul tolkning på temat! Perfekt för picknick eller som strandväska ju!

Leave a Reply

