Om knölbegonior, lite mer plast och en galen balkong

balkong-sep-28Det roliga med knölbegonior, förutom att det blommar tacksamt, galet, mycket och länge, är väl att de kan sparas över vintern (dvs knölarna – torrt och mörkt) och sedan få nytt liv till våren igen! Begonian i mitten återuppväckte jag på det viset efter vintern som var. Till den här sommaren köpte jag två knölisar till och det är förstås dessa du ser högst upp och längst ner i denna dagsaktuella bild. Ja, nu kallar jag alla begonior för knölbegonior och har ingen riktig aning om benämningen stämmer, men att de övervintras på samma vis, tror jag är sant! Här kan du i alla fall läsa mer om övervintring av begonior!

Galet är ju också att det snart är oktober, vilket så klart är svårt att förstå när man kliver ut till grödorna på balkongen..

balkonggronsaker-28-sep.. jösses alltså!! Vilken grönska!!

fusad-gråttvittsvart.jpgJa, och så en sista (tror jag) plastfusad grej och som synes på denna bild, likt på flera av de andra – har vi regn i Södertälje denna morgon!

This entry was posted in Balkongeri. Bookmark the permalink.

2 Responses to Om knölbegonior, lite mer plast och en galen balkong

  1. Hade man vetat att odlngssäsongen skulle hålla i sig så länge hade jag kanske försökt mig på en liten odling i år. Vi har en hel tomt och odlar en pallkrage jordgubbar (gav typ fem bär), vinbär och rabarber som gav varsin flaska saft, krusbär och äppelträd som gav nada, samt en kruka smultron som gav den bästa skörden av allt vi odlar. Var på besök hos en granne och det var ingen hejd på allt de odlade. Herregud, jag hade ingen aning om att man på dessa breddgrader kunde få så mycket. Jag visste inte vad allt hette ens. Det hade varit så kul att ha lite att skörda men jag tycker det är så obeskrivligt, olidligt, mördande tråkigt att sköta trädgården och jag hittar alltid bättre saker att göra. Suck. Kan man anställa en ideell trädgårdsmästare?

    • lopplisa says:

      Ja, vilken toppensäsong för de inbitna odlarna! Hahahaha.. ja, du borde satsa på trädsgårdprydnader i stället!! Egengjorda förstås!! Iofs går de inte att skörda och äta då, men fina blir det ju! Nä, att odla i storformat är nog inget för mej heller… Delade en kolonilott några somrar med en kompis, men hon är ju lika hopplös som jag.. vi fikade mest och hade trevligt, planerade för kommande odlingssäsong och insöp den friska luften… inte blev det mycket gjort… ogräset tog över och inte mycket av frön hamnade i jorden, potatisen när den skulle kupas, blev okupad osv…

Leave a Reply

